قطعات کامپیوتر

تفاوت هارد HDD و SSD

تفاوت هارد HDD و SSD

امروزه افراد برای بالا بردن سرعت کامپیوتر و لپتاپ خود دست به ارتقا اجزای مختلف کامپیوتر خود میکنند و یا سیستم هایی با کانفیگ بالا خریداری میکنند و هزینه ی زیادی میپردازند اما از هاردهای معمولی دیسک سخت یا همان HDD  ها استفاده میکنند.

اما سوالی که برای کاربران زیادی مطرح میباشد این است که کدامیک از این تکنولوژی های ذخیره سازی بهتر و پرسرعت است و کارایی و امنیت بالاتری دارد و کدامیک اقتصادی تر و ارزان تر می باشد . تیم آپاو با جمع آوری مطالب از سطح اینترنت و کتاب های دانشگاهی  و گردآوری و تصحیح آنها نوسط کارشناسان خود مطلب مقایسه هاردهای SSD  و HDD  را برای شما عزیزان فراهم کرده است.

همانطور که میدانید ما هیچوقت نمیتوانیم بگوییم کدام بهتر است  و حتما باید آن را بخرید . مشتری باید بسته به نیاز و بودجه ای که برای این کار کنار گذاشته محصول خود را انتخاب کند ، اما ما میتوانیم راهنمایی جامعی برای هر کدام از مدل ها و تکنولوژی ها و معایب و مزایای هر کدام برای درست انتخاب کردن محصول خود بکنید .

HDD  چیست ؟

Hdd   همان مخفف کلمه harddisk drive میباشد که میتوان گفت این تکنولوژی حدود 60 سال قدمت  دارد . در این تکنولوژی اطلاعات بر روی پلتر ذخیره می شود و با کمک بازوی متحرک یا هد اطلاعات خوانده می شود و برق نیز از طریق برد به هد و پلتر میرسد . امروزه سرعت چرخش پلتر 5400 دور در دقیقه میباشد که امکان دارد به 15000 دور بر دقیقه نیز برسد. یکی از مزایای دیسک‌های سخت آنست که این دستگاه‌ها می‌توانند حجم زیادی از اطلاعات را در ازای قیمت ارزان برای شما نگهداری کنند.

SSD  چیست ؟

SSD   همان مخفف کلمه Solid State Drive یا دیسک  حالت جامد میباشد یا به زبان ساده تر میتوان گفت SSD  نسخه پیشرفته تر و با ابعاد بزرگتر فلش مموری میباشد و همانطور که میدانید دیگر هیچ قسمت متحرکی در SSD  ها بر خلاف HDD  ها وجود ندارد.SSD  ها هم مانند فلش مموری بر پایه NAND  میباشد

دسترسي سريع به اطلاعات

اولین نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که در hdd  ها قطعه ای به نام هد وجود دارد که متحرک است و بر روی پلتر که اطلاعات بر روی آن ذخیره شده است با سرعت بالا آن را read/write  میکند و در hdd  ها برای دسترسی به اطلاعات نیازمند این است که منتظر این بماند که سرعت چرخش پلتر به مقدار کافی برسد اما در هارد های ssd  بر خلاف hdd  ها میباشد

Ssd  ها برای خواندن اطلاعات به هیچ کدام از عملیات های بالا نیاز ندارند و میتوانند بصورت مستقیم به اطلاعات دسترسی داشته باشند. و این میتواند سرعت بارگذاری یا بوت شدن سیستم را تا چندین برابر کاهش دهد و سیستم عامل با سرعت بالاتری اجرا شود.

مقاومت در برابر لرزش و ضربه

در هارد های hdd بدلیل داشته قطعه متحرک و حساس به نام هد و پلتر ، به کوچکترین ضربه و لغزش و تکان ، مخصوصا در حال کار بسیار آسیب پذیر هستند اما در هارهای ssd این مشکل برطرف شده و به طور کلی از یک تکنولوژی دیگری استفاده شده که نزدیک به تکنولوژی فلش یا به اصطلاح nand استفاده شده که قطعه متحرکی درون آن نیست و تقریبا ضد ضربه هستند و اطلاعات درون IC ها ذخیره میشوند .

مصرف انرژي کمتر و توليد گرماي کمتر

مصرف انرژی در تفاوت هارد HDD و SSD بالا میباشد به طوری که hdd ها حدودا 6وات مصرف میکنند و sdd ها حدودا 4 وات مصرف میکنند و در حالتی که از آن استفاده نمیشود به 2وات کاهش پیدا میکند

اطمينان بالا در ذخیره سازی اطلاعات

تفاوت هارد HDD و SSD در ذخیره سازی اطلاعات به صورت میانگین و تقریبی و در بهترین حالت نگهداری ssd ها 2برابر hdd ها بر اساس مقياس اندازه گيري مقاوت ابزارهاي ذخيره سازي اطلاعات میباشد . طول عمر ssd  ها حدود 1میلیون و 200 هزار ساعت تخمین زده شده و هارد های hdd حدود 600 هزار ساعت تخمین زده شده است .

توليد صدای هارددیسک

تفاوت هارد HDD و SSD در تولید صدای هاردهایی که از تکنولوژی hdd استفاده میکنند دارای سرو صدا هستند اما هاردهایی که از تکنولوژی ssd استفاده میکنند مانند فلش میمانند و صدای خاصی ندارند .

وزن هارد

تفاوت هارد HDD و SSD وزن هاردهای hdd حدودا 750 گرم و هارد های ssd حدودا 80گرم است که این این اختلاف وزن در وزن لپتاپ ها نکته حائز اهمیتی است و همپنین حجم کمتری میگیرند.

 سرما و گرما

دمایی که هارددیسک پس از شروع به کار تولید میکند در hdd ها حدودا بین 0 تا 70 درجه سیلسیوس و در هارد های ssd بین 0 تا 55 درجه سیلسیوس میباشد.

قطعه‌ قطعه شدن

با توجه با اینکه هارددیسک از سطوح چرخشی برای دستیابی به اطلاعات استفاده می‌کند، بهترین کارایی‌ آن زمانی است که فایل‌‌ بزرگی در بلاک‌هایی که مجاور هم هستند قرار گیرد. در این حالت هدر می‌تواند عملیات خواندن را با یک حرکت مداوم آغاز کند و خاتمه دهد. وقتی هارددیسک به پر شدن نزدیک می‌شود، ممکن است یک فایل بزرگ در مکان‌های مختلفی به‌صورت پراکنده ذخیره شود. به این پدیده قطعه‌قطعه شدن می‌گویند. با اینکه الگوریتم‌های خواندن و نوشتن در طول سال‌ها بهبود یافته، اما هارددیسک‌ها هنوز هم ممکن است دچار پدیده‌ی قطعه‌قطعه شدن شوند. در حالی که SSD با توجه به ساختاری که دارد دچار این پدیده نمی‌شود و این دلیلی برای سرعت ذاتی بیشتر SSD-ها است.

عملکرد در بازی

اگر به‌دنبال افزایش نرخ فریم در بازی‌ها هستید SSD‌ها شما را ناامید خواهند کرد زیرا این مولفه از قدرت سخت‌افزاری شما سرچشمه می‌گیرد. اما SSD‌ها زمان راه‌اندازی یا بوت بازی و همچنین لودینگ را کاهش می‌دهند؛ اگر از کنسول‌های بازی استفاده می‌کنید و سرعت پایین هارددیسک آن و راه‌اندازی بازی شما را آزار می‌دهد SSD کمک‌کننده خواهد بود اما با توجه به قیمت بالاتر SSD و حجم بالای بازی‌های مدرن، این انتخاب را به گیمرهای حرفه‌ای توصیه می‌کنیم.

طول عمر

SSD بخش مکانیکی ندارد؛ بنابراین هنگام بروز اتفاقاتی مانند ضربه خوردن یا افتادن لپ‌تاپ، احتمال سالم ماندن داده بیشتر است. بیشتر هارددیسک‌ها هنگام خاموشی، هد خواندن و نوشتن را با فاصله از پلاتر نگه می‌دارند؛ ولی هنگام کار، هد تنها چند نانومتر با پلاتر فاصله دارد. حتی هنگام خاموشی نیز این فاصله هنگام برخوردهای شدید دردی را دوا نمی‌کند. مسئله‌ی برخورد و تکان‌های آسیب‌زننده بیشتر در هارددیسک‌های لپ‌تاپ شایع است ولی با این حال هارددیسک‌های ۳.۵ اینچی نیز به دلیل قطعات فیزیکی خود هنوز امکان آسیب فیزیکی بیشتری دارد؛ در استفاده از هارددیسک‌‌ها بحث مراقب از آن‌ها جدی‌تر از SSD‌ها است.

عموما معیارهایی همچون TBW (ترابایت نوشته شده)، DWPD (تعداد دفعات بازنویسی کل فضای حافظه در یک روز) و MTBF برای گزارش میزان عمر توسط شرکت‌های سازنده حافظه‌های SSD اعلام می‌شوند. به‌عنوان مثال مقدار عمر از نظر معیار TBW برای یک SSD مجهز به NAND از نوع TLC و ظرفیت‌های ۲۵۶،۵۱۲ و یک ترابایت به ترتیب ۱۶۰، ۳۲۰ و ۶۴۰ ترابایت است؛ ۱۶۰ ترابایت نوشتن اطلاعات تا قبل از مرگ به این معنی است که با روزی ۴۰ گیگابایت نوشتن نزدیک به ۱۱ سال عمر خواهد کرد. این ارقام توسط تولیدکنندگان اعلام می‌شود و گاه ممکن است در عمل شاهد عمر پایین‌تری باشیم نسبت به این ارقام باشیم؛ توصیه می‌کنیم حتما در هنگام خرید به میزان گارانتی، عمر اعلامی توسط کارخانه و تعهدات آن دقت کنید.

ادامه مطلب

مشکل در سلول‌های ذخیره اطلاعات اصلی‌ترین دلیل خرابی SSD‌ها و مشکل در هد نیز شایع‌ترین دلیل تعویض هارددیسک محسوب می‌شود. معیارهای عمر برای حافظه‌ها عموما کفه ترازو را به سمت SSD‌ها سنگین کرده است ولی با این حال در مورد عمر حافظه‌ها نمی‌توان نظرقطعی داد و کارخانه‌ها نیز عموما در مورد محصولات مرجوع شده و تعمیر آن‌ها اطلاعاتی را رسانه‌ای نمی‌کنند اما تحقیقات نشان می‌دهد که SSD‌ها حداقل در بازه‌ی سه ساله‌ی اول عمر خود خرابی‌های کمتری دارند.

اندازه و شکل 

حافظه‌‌های SSD به دلیل مبتنی بودن بر تراشه از نظر ابعاد و وزن برنده‌ی این بازی خواهند بود. در ابعاد یکسان وزن یک حافظه SSD تقریبا یک پنجم هارددیسک است و این نسبت در مورد M.2 بسیار کوچک‌تر است؛ به همین دلیل لپ‌تاپ‌ها و اولترابوک‌ها که در آن‌ها وزن و فضا اولویت مهمی است، عموما در حال مهاجرت به حافظه‌های SSD از نوع M.2 هستند. 

نویز و حرارت

حتی کم سر‌و‌صداترین هارددیسک‌ها هم هنگام کار یا حرکت بازوی خواندن و نوشتن، صدایی از خود تولید می‌کنند، مخصوصا اگر هارد قدیمی باشد یا روی شاسی فلزی سوار شده باشد، این سر وصدا بیشتر می‌شود. هرچه هارددیسک سرعت بیشتری داشته باشد، نویز آن بیشتر خواهد بود. در سوی مقابل SSD-ها قرار دارند و به دلیل اینکه بخش مکانیکی ندارند، هیچ نویزی تولید نمی‌کنند. از نظر تولید حرارت به‌صورت کلی هارددیسک‌ها سطح گرم بیشتری در حین کارکرد دارند اما دمای گرم‌ترین نقاط این دو نوع حافظه تفاوت فاحشی با یکدیگر ندارند.  

توان مصرفی

چون SSD بخش مکانیکی ندارد و نیازی به چرخش و حرکت بازو نیست، بنابراین انرژی مصرفی SSD، توسط اصطکاک یا نویز هدر نمی‌شود و آن‌ را کارآمدتر جلوه می‌دهد. پس در صورت استفاده از SSD روی سرور یا سیستم دسکتاپ، توان مصرفی کمتری خواهید داشت. همچنین اگر از SSD روی لپ‌تاپ یا تبلت استفاده کنید، عمر باتری بیشتری نصیبتان می‌شود. به‌طور میانگین هارددیسک ۵ تا ۶ برابر مصرف بیشتری دارد. 

نتیجه‌گیری

ظرفیت و قیمت مواردی است که هارددیسک‌ها در آن برنده‌اند. اما اگر فاکتورهایی مانند سرعت، پایداری، وزن و ابعاد، نویز و عدم وجود پدیده‌ی قطعه‌قطعه شدن برای شما مهم باشد، سراغ SSD بروید. اگر قیمت و ظرفیت برایتان چندان مهم نیست، SSD برنده‌ی مطلق است. خوشبختانه راهکار استفاده‌ی ترکیبی از این نوع حافظه‌ها در سال‌های اخیر رواج بسیاری یافته است و سازندگان لپ‌تاپ نیز به آن اقبال نشان داده‌اند؛ اگر عاشق سرعت بالای SSD‌ها هستید به راحتی با خرید یک حافظه‌ی کم‌ظرفیت از این نوع و استفاده‌ از آن درکنار هارددیسک خود بسیاری جان تازه‌ای به رایانه‌ی خود خواهید داد. 

درست است که از نظر طول عمر، SSD-ها تعداد دفعات محدودی برای خواندن و نوشتن در هر سلول دارند؛ اما این محدودیت به اندازه‌ای طولانی است که به فکر خرید حافظه‌های جدید خواهید افتاد. اگر از این نظر نگران هستید، می‌توانید وضعیت سلامت SSD را با استفاده از اطلاعات S.M.A.R.T چک کنید (مشابه همین کار را برای هارددیسک نیز می‌توان انجام داد)؛ اگر درایو شما به انتهای عمرش نزدیک باشد، با استفاده از این اطلاعات می‌توانید از آن باخبر شوید. چون هارددیسک دارای بخش مکانیکی است، بالاخره پس از استفاده‌ی زیاد از کار خواهد افتاد، این در حالی است که هرگونه ضربه‌ی شدید یا حتی تکان خوردن هنگام کار می‌تواند باعث پایان عمرش شود.

HDD

  • کاربران چند‌رسانه‌ای یا دانلودکنندگان فایل‌‌های حجیم: این کاربران نیازمند حجم بالایی از ابزارهای ذخیره‌سازی با قیمت ارزان هستند. بنابراین انتخاب اول آن‌ها HDD است.
  • خریدارانی که بودجه‌ی محدودی دارند: کسانی که نیازمند فضای ذخیره‌سازی با قیمت پایینی هستند، بالطبع باید سراغ هارددیسک بروند.
  • کاربران عمومی: کاربران عمومی که دوست دارند فایل‌های مدیای خود را دانلود و مشاهده کنند، بهتر است از هارددیسک استفاده کنند. ولی اگر فیلم‌ها و موزیک‌هایتان را به‌صورت استریم مشاهده می‌کنید، خرید SSD با ظرفیت کمتر و قیمت مشابه تجربه‌ی بهتری برای شما خلق می‌کند.

SSD

  • کسانی که عمرشان در جاده‌ها می‌گذرد: افرادی که لپ‌تاپشان را داخل کیف می‌گذارند و دائما در حال استفاده از آن و همچنین نیازمند کمی امنیت بیشتر هستند، بهتر است از SSD استفاده کنند.
  • تشنگان سرعت:  اگر می‌خواهید با سرعت بالا کارهایتان را انجام دهید و سیستمتان به محض روشن شدن بالا بیاید، پس سر کیسه را شل کنید و سراغ SSD بروید یا برای حجم بیشتر از یک HDD به‌عنوان مکمل در کنار SSD استفاده کنید.
  • کارهای مهندسی و گرافیکی سنگین: در بالا گفتیم که این کاربران سراغ HDD بروند. ولی اگر سرعت اجرای برنامه برای شما مهم است، می‌توانید از SSD و HDD در کنار یکدیگر استفاده کنید. برنامه را روی SSD اجرا کنید و خروجی آن را به HDD انتقال دهید.
  • آهنگسازان و موزیسین‌های حرفه‌ای: اگر در حال ضبط موسیقی در استودیو هستید و نمی‌خواهید صدای طنین‌انداز هارددیسک روی موسیقی شما شنیده شود، سراغ SSD بروید.
  • استفاده‌ی ترکیبی برای کاربران عمومی: کاربران عادی علاوه بر خرید ظرفیت‌های پایین SSD در بازار می‌توانند از ترکیب آن با HDD نیز استفاده کنند. 
  • گیمرهای خسته از لودینگ بازی‌ها: حافظه‌های SSD تأثیری در نرخ فریم اجرای بازی‌ها ندارند اما زمان لودینگ را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید