دسته‌بندی نشده

قفل دیجیتال چیست

قفل دیجیتال

قفل دیجیتال چیست؟

قفل دیجیتال در یک تعریف ساده باید گفت، قفل الکترونیکی قفلی است که با استفاده از جریان الکتریکی کار می‌کند یعنی یک نوع قفل برقی است. اما دلیل نامگذاری آن به قفل دیجیتال یا قفل هوشمند چیست؟ تنها جریان برق یک وسیله را تبدیل به وسیله‌ای هوشمند نمی‌کند.

فناوری هوشمند یا دیجیتال در یک دستگاه سبب می‌شود آن دستگاه با شما ارتباط برقرار کند. پیام‌های شما را دریافت نماید و به شما پیام‌هایی انتقال دهد یا راهنمایی‌تان کند. همچنین قابلیت نظارت و کنترل از راه دور و غیر مستقیم را داشته باشد.

قفل الکترونیکی روشی تازه و هماهنگ با سبک زندگی امروزی برای امنیت فضای شماست. این قفل یک انتخاب عالی برای جایگزینی کلیدها، دستگیره‌ها و قفل‌های سنتی است. قفل الکترونیکی را علاوه بر مکان‌ها می‌تواند برای خودروها و هر فضا یا محفظه‌ی دیگر استفاده کر

تفاوت کارکرد قفل مکانیکی با قفل دیجیتال چیست؟

در همه انواع قفل، یک زبانه وجود دارد که در را بسته نگه می‌دارد. وقتی در را قفل می‌کنیم، زبانه امکان حرکت ندارد و با ثابت ماندن مانع از باز شدن در می‌شود. در قفل های مکانیکی، تعدادی پین وجود دارد. وقتی کلید وارد قفل می‌شود، پین‌ها جا‌به‌جا می‌شوند. کلید با برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های خاصی که دارد و برای همان قفل طراحی شده است، پین‌ها را تا حدی مشخص حرکت می‌دهد که در موقعیت صحیح قرار گیرند.

اما نحوه کارکرد قفل الکترونیکی چیست؟ این قفل قطعاتی دارد که محرک نامیده می‌شوند. محرک‌ها پیچ یا استوانه‌ی قفل الکترونیکی را به موتوری کوچک متصل می‌کنند. این موتور کاملا داخل در یا قاب قفل واقع شده است. کنترل موتور توسط یک پالس الکتریکی صورت می‌گیرد. محرک موتور تنها پس از ورود پالس صحیح آن را به حرکت درمی‌آورد.

منظور از انواع قفل دیجیتال چیست؟

گفتیم که موتور قفل دیجیتال با یک پالس الکتریکی کنترل می‌شود. این پالس می‌تواند به روش‌های گوناگونی ایجاد شود که بر اساس آن میان انواع قفل الکترونیکی تفاوت ایجاد می‌شود. مثلا ممکن است با کارت‌خوان الکترونیکی، سنسور کنترل از راه دور یا صفحه کلید ایجاد شود.

قفل RFID

این قفل دارای تراشه‌های محبوب RFID (شناسایی فرکانس رادیویی) است. این روش از بهترین روش‌های ایمن‌سازی قفل های کارتی محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید ساختار و کارکرد این نوع قفل دیجیتال چیست، تراشه RFID یک دستگاه بسیار کوچک است که اطلاعاتی در آن ذخیره می‌شود. این اطلاعات را با کمک یک اسکنر مخصوص خوانده می‌شود.

اسکنر RFID به سیستم رایانه‌ی قفل متصل می‌شود. وقتی اطلاعات به طور صحیح وارد شود، تراشه های RFID را در اطراف اسکن می‌کند. وقتی اطلاعات ورودی در فاصله مشخصی از در، توسط تراشه یافت شود، سیگنال به قفل فرستاده شده و در باز می‌شود.

قفل بیومتریک

تکنولوژی امنیتی تشخیص چهره نیز از روش‌های هوشمند محبوب و رایج است. ببینیم روش کار این قفل الکترونیکی چیست. این قفل با مانیتور کوچکی کار می‌کند که روی آن نصب شده است. این مانیتور به رایانه اسکنر وصل است. جزئیات ظاهری منحصر به فرد در هر شخص (مانند عنبیه چشم) با این سیستم تشخیص داده می‌شود. در صورت تطابق اطلاعات با واقعیت، قفل باز خواهد شد.

قفل رمزدار

قفل رمز دار، دارای صفحه کلید است که می‌تواند به صورت شماره‌گیری یا لمسی باشد. اگر می‌خواهید دقیق تر بدانید این نوع قفل دیجیتال چیست، این قفل‌ها یک رایانه‌ی کوچک دارند. ابتدا یک کد توسط کاربر در حافظه‌ی این رایانه ذخیره می‌شود. این کد مانند هر رمز یا پین کد دیگر که با آن آشنا هستیم، می‌تواند متشکل از اعداد و حروف باشد.

مزایای قفل الکترونیکی چیست؟

با دانستن این‌که تفاوت بین قفل مکانیکی و قفل دیجیتال چیست، می‌توان حدس زد که چه مزایایی دارد. در این‌جا به مزیت های قفل به صورت جزئی‌تر می‌پردازیم.

  • بی‌نیازی به کلید: اگر قفل مکان خود را هوشمند کنید، دیگر نیازی به حمل دسته کلید ندارید. این یعنی مشکل گم کردن و جا گذاشتن و عواقب آن را نیز ندارید. تنها کافی است به صورت تصویری شناسایی شوید یا کد خود را وارد کنید.
  • امنیت بیشتر: قفل الکترونیکی غیرقابل نفوذ و شکسته شدن است. هنگام ورود و خروج بدون این‌که نیاز باشد کاری انجام دهید، در به صورت خودکار بسته و قفل می‌شود. به این ترتیب مشکلاتی چون فراموشی بستن در و… نمی‌تواند امنیت مکان شما را تهدید کند.
  • امکان نگهداری آسان: عمر قفل‌های الکترونیکی زیاد است و چندین سال بدون نیاز به تعویض باتری کار می‌کنند. چنانچه نصب آن‌ها به دست افراد کارشناس و حرفه‌ای انجام شود، به این زودی‌ها دچار نقص و نیازمند تعمیر نخواهند شد. اگر کاربران نیز روش‌های استفاده‌ی صحیح را به کار ببندند، بر عمر آن افزوده خواهد شد.
  • عدم نیاز به حضور در مکان: برخی از سیستم ‌های قفل دیجیتال این امکان را به شما می‌دهند که بدون نیاز به حضور در مکان در را برای کسی باز کنید. به این ترتیب محدودیت‌های زمانی و مکانی نیز برداشته خواهد شد.

معایب و مشکلات قفل دیجیتال چیست؟

آگاهی از مزایا و معایب قفل برقی در کنار هم به ما کمک می‌کند انتخاب بهتر و استفاده کارآمدتری از آن داشته باشیم. البته آنچه که بیان می‌کنیم، درواقع عیب و مشکل نیست؛ بلکه مواردی است که هشدار تلقی می‌شود. برخی از آن‌ها این موارد هستند.

  • اشتراک رمز عبور: در مدل‌های قفل رمز دار گاهی ممکن است ناچار شوید رمز عبور خود را به برخی افراد بگویید. حواستان باشد این رمز به معنای امنیت کل مکان شما است. تنها آن را با افرادی که مورد اطمینان هستند به اشتراک بگذارید و پس از رفع ضرورت، حتما رمز را تغییر دهید.
  • از کار افتادن به علت قطعی برق: بسیاری از مدل‌های قفل هوشمند با باتری کار می‌کنند اما عملکرد برخی وابسته به برق است. در صورت قطعی برق – که اخیرا هم در کشورمان به شدت با آن روبه‌رو هستیم- امکان ورود و خروج نیست.
  • فراموشی رمز: این موضوع مانند گم‌کردن کلید قفل‌های مکانیکی است. اگر احتمال می‌دهید دچار فراموشی شوید، بهتر است از نوع رمزدار استفاده نکنید و به جای آن از قفل بیومتریک استفاده کنید.

دانستیم قفل الکترونیکی چیست و چه انواع و کارکردی دارد. برای حفظ امنیت مکان‌ها دیگر قفل‌های سنتی پاسخ‌گو نیستند و باید از روش‌های جدیدتری استفاده کرد. از تکنولوژی روز برای حفظ امنیت مکان خود استقبال کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید