دسته‌بندی نشده

انواع جوراب مردانه و زنانه

جوراب زنانه و مردانه

انواع جوراب مردانه و زنانه

جوراب زنانه و مردانه یکی از پراستفاده‌ترین پوشیدنی‌ها به حساب میان به طوری که توی کمد هرکسی، با هر سن و سلیقه‌ای تعدادی از این پاپوش‌ها و انواع مدل های جوراب به چشم می‌خوره.

این پوشیدنی‌های دوست‌داشتنی از پا در برابر سرما، گرما و فشار و اصطکاک کفش محافظت کرده و از صدمه دیدن پوست پا جلوگیری می‌کنند.

جوراب‌ها با توجه به اندازه و جنس‌شون دارای انواع متنوعی هستند.

در این مقاله انواع مدل های جوراب زنانه و مردانه رو به طور کامل معرفی خواهیم کرد.

جوراب مچی

مدل جوراب مچی یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین مدل‌های جوراب به حساب میاد.ساق این نوع جوراب تا قوزک پا رو می‌پوشونه و به همین دلیل به جوراب قوزکی هم معروفه.

افراد معمولاً هنگام پوشیدن کفش‌های ساق کوتاه (مثل کفش کتانی) از جوراب مچی استفاده می‌کنند؛ چرا که هم تمام سطح تماس پا با کفش رو به خوبی پوشش میده و هم اینکه هیچ قسمتی از ساق جوراب از کفش بیرون نمی‌زنه. همچنین باید اشاره کرد که جوراب‌های مچی، بهترین گزینه برای پوشیدن همراه با شلوارهای با پاچه کوتاه یا تنگ (لوله تفنگی یا ناودانی) به حساب میان. از دیگر دلایلی که باعث محبوبیت این نوع جوراب شده، راحتی اون در فصول گرمه. پوشیدن کفش بدون جوراب، باعث تاول زدن پوست پا خواهد شد و در عین حال پوشیدن جوراب در هوای گرم هم یه معضل محسوب میشه. جوراب مچی می‌تونه راه‌حل مناسبی برای این موضوع باشه. ساقِ کوتاه این نوع پاپوش، اون رو به گزینه ایده‌آل برای فصول گرم بدل ساخته.مخصوصاً زمانی که الیاف اون از جنس نخ (پنبه) باشه و جریان هوا رو به خوبی از خودش عبور بده.همه جوراب‌های مچی هانسو از نخ پنبه‌ای بسیار مرغوب بافته شده‌اند تا در فصول گرم سال هم پابه‌پای خوبی براتون باشند.جوراب‌های مچی هم برای آقایون و هم خانم‌ها مناسبه اگرچه در میان خانم‌ها متداول‌تره و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیره.

جوراب زنانه و مردانه جوراب ساق دار 

نیز همانند جوراب مچی، از مدل‌های محبوب و پرکابرد به حساب میاد.شاید تا چند سال پیش و قبل از ظهور !جوراب‌های مچی، ساق‌دارها، با فاصله بسیار زیاد متداول‌ترین نوع جوراب بودند.طول ساق این نوع پاپوش معمولاً بین 15 تا 20 سانتی‌متره و تا میانه ساقِ پا رو می‌پوشونه.جوراب‌های ساق دار معمولاً بیشتر در فصول سرد سال و همچنین هنگام فعالیت‌‌های ورزشی و فیزیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.این مدل جوراب هم برای آقایان و هم خانم‌ها گزینه مناسبیه.جالبه بدونین جوراب‌های ساق دار، متداول‌ترین جوراب در بین آقایونه؛چرا که هم با لباس‌های رسمی (مانند کت و شلوار) و هم غیر رسمی و اسپرت به خوبی همخوانی داره.

جوراب زنانه و مردانه جوراب نیم ساق

طول ساق جوراب‌های نیم ساق از انواع مچی بلندتر و از جوراب‌های ساق‌دار کوتاه‌تره.جوراب نیم ساق به خوبی تا بالای قوزک و پایین ساق رو می‌پوشونه و همچنین از پشت پا در برابر سایش و اصطکاک کفش محافظت می‌کنه.باید اشاره کرد که این نوع جوراب برای پوشیدن با نیم‌بوت یا کفش‌های کتانی گزینه بسیار مناسبیه.جوراب نیم ساق از محبوبیت زیادی بین ورزشکارها برخورداره.چرا که نه تنها از تاول زدن پا در اثر تماس با کفش جلوگیری می‌کنه، بلکه کوتا‌ه‌تر از جوراب‌های ساق داره و موقع ورزش و فعالیت کاملاً راحته.

جوراب زیر زانو ( جوراب سه ربع)

جوراب زیر زانو که به جوراب سه ربع هم معروفه, یکی دیگه از انواع مدل های جوراب به حساب میاد.اندازه ساقِ جوراب زیر زانو کمی بلندتر از جوراب ساق داره و همونطور که از اسمش کاملاً مشخصه، تا زیر زانو رو می‌پوشونه.جوراب‌های زیر زانو بیشتر در بین خانم‌ها متداول‌ند.خانم‌ها معمولاً این نوع جوراب رو همراه با شلوارک و دامن و در استایل‌های غیررسمی می‌پوشند.پوشیدن جوراب‌های زیرزانو همراه با دامن در مهمونی‌های خودمونی هم بسیار مرسومه.‌شما می‌تونین طرح جوراب‌تون رو با رنگ لباس‌هاتون و تم مهمونی ست کنین و در جمع بدرخشید.جوراب زنانه و مردانه

جوراب ساق بلند (بالای زانو)

جوراب ساق بلند زنانه که به اون جوراب بالای زانو هم گفته میشه، بلندترین نوع جوراب‌هاست که تا بالای زانو زیر ران کشیده میشه.این نوع جوراب که تنها در میان خانم‌ها رایجه (به جز انواع جوراب‌های ساق بلند ورزشی که مدل‌های مردانه هم دارند)، گزینه مناسبی برای ست کردن با استایل‌های رسمی و غیر رسمی به حساب میاد.جوراب ساق بلند این روزها در بین افراد خوش‌پوش و اهل مد به پاپوش بسیار محبوبی تبدیل شده.پوشیدن این نوع جوراب همراه با بند جوراب و نگه‌دارنده هم مرسومه.جوراب‌های ساق بلند رو می‌تونین در مدل‌های گوناگونی مثل شیشه‌ای، توری، نازک، ضخیم، رنگ‌پا، فانتزی و چندین و چند مدل دیگه پیدا کنید.هر کدوم از این نوع جوراب‌ها با استایل متناسب خاص خود مورد استفاده قرار می‌گیرند.گفتنیه که انواع شیشه‌ای و فانتزی محبوب‌ترین مدل‌های جوراب ساق بلند به حساب میان.این دو نوع جوراب رو می‌تونین هم با لباس‌های رسمی و هم غیررسمی خودتون بپوشین.باید اضافه کرد که جوراب ساق بلند دارای مدل‌های ورزشی هم بوده که موقع ورزش و فعالیت به خوبی از تمام سطح پا محافظت می‌کنند.همون‌طور که اشاره شد نوع ورزشی این جوراب هم در بین آقایون و هم خانم‌ها مورد استفاده قرار میگیره.

جوراب کالجی جوراب زنانه و مردانه

جوراب کالجی که به «جوراب کفی» هم معروفه، برای کفش‌های رو باز طراحی شده.این جوراب‌ها دور تا دور پای شما (دقیقاً همون قسمتی که درون کفش کالجی قرار میگیره) رو می‌پوشونند.اسم این دسته از جوراب‌ها دقیقاً از کفش کالج گرفته شده.می‌دونین دلیل این نامگذاری چیه؟معمولاً مرسومه که با کفش‌های کالج جوراب نمی‌پوشند.اما با توجه به اینکه پوشیدن کفش بدون جوراب آزاردهنده ست و باعث تعریق زیاد، تاول زدن و آسیب دیدن پا میشه، این جوراب بهترین گزینه برای پوشیدن با کفش کالج به حساب میاد.چرا که هم زیر کفش کاملاً پنهون میشه و هم اینکه سطح تماس پا با کفش را به خوبی می‌پوشونه.همین موضوع باعث شده که اسم این دسته از پاپوش‌ها رو از کفش کالج وام بگیرند.ناگفته نمونه که جوراب کالجی رو میشه با هر نوع کفش دیگه‌ای هم پوشید.به طور مثال برای خانم‌هایی که ترجیح میدن جوراب‌شون از زیر کفش مجلسی پیدا نباشه، جوراب کالجی گزینه ایده‌آلی محسوب میشه.فراموش نکنید که انتخاب رنگ جوراب کالجی، بسیار مهمه.اصلاً جالب نیست که حاشیه‌های قرمز رنگ جوراب‌تون موقع راه رفتن از کفش مشکی‌تون بیرون بزنه.بنابراین بهتره که رنگ این نوع پاپوش رو متناسب با رنگ کفش‌تون انتخاب کنید.باید اشاره کرد که جوراب کالجی هم در میان خانم‌ها و هم آقایون متداوله.این پاپوش برای کسانی که تمایل ندارند جوراب بپوشند یا جوراب‌شون از کفش بیرون بزنه، مناسب‌ترین انتخابه.داشتن یه جفت جوراب کالج می‌تونه برای هرکسی مفید باشه.

جوراب تا به تا (جوراب لنگه به لنگه)

یک نوع دیگه از جوراب‌ها که این روزها از محبوبیت بالایی هم بین دوست‌داران مد و فشن برخورداره، جوراب تا به تا ست که به اون جوراب لنگه به لنگه هم گفته میشه.البته تفاوت این پاپوش با دیگر انواعی که در بالا اشاره شد، در اندازه ساقش نیست و هر جوراب مچی، ساق دار و … می‌تونه یه جوراب تا به تا هم باشه.در واقع در جوراب لنگه به لنگه، طرح دو لنگه با هم فرق داره.البته دقت داشته باشید که هر دو لنگه جوراب متفاوتی رو نمیشه به عنوان جوراب تا به تا پوشید.این دو لنگه باید با هم همخوانی داشته و متناسب باشند.معمولاً جوراب‌های تا به تا رو با رنگ‌های قرینه یا طرح‌های متناظر طراحی می‌کنند.جوراب زنانه و مردانه

جوراب لاانگشتی

جوراب زنانه و مردانه لاانگشتی دسته‌ای از انواع مدل های جوراب است که در اون قسمت پنجه برای هر کدوم از انگشت‌ها به صورت مجزا از بقیه ست.دقیقاً مثل دستکش.این جوراب‌ها برای پوشیدن همراه با صندل و دمپایی انگشتی به وجود اومدن.اگرچه میشه با هر نوع کفشی هم اون رو پوشید.جوراب لاانگشتی، جوراب متداولی به حساب نمیاد اگرچه علاقه‌مندان خاص خودش رو داره.گفتنیه این نوع پاپوش در میان خانم‌ها رایج‌تر از آقایونه.

جوراب بافتنی

جوراب زنانه و مردانه بافتنی یا جوراب پشمی از جنس کاموا یا نخ پشمی بافته میشه.این نوع جوراب که یکی از قدیمی‌ترین انواع جوراب به حساب میاد، در فصول سرد و مناطق سردسیر بسیار کاربردی و پرطرفداره.جوراب بافتنی به خوبی می‌تونه از پا در برابر سرما محافظت کنه.امروزه طرح‌های متنوع و جذابی از این پاپوش تولید شده به طوری که می‌تونه نظر هرکسی رو به خودش جلب کنه.باید اشاره کرد که جوراب‌های بافتنی هم به صورت دست‌باف و هم ماشینی در انواع مختلف از مچی گرفته تا ساق بلند در بازار موجوده.

جوراب شیشه‌ای

اگر برای خرید جوراب زنانه به فروشگاه‌های عرضه کننده این محصول سری بزنید، حتماً با انواع متنوعی از جوراب های زنانه مجلسی روبه‌رو خواهید شد که جوراب زنانه شیشه‌ای یک نمونه از آنها است. چنانچه دوست دارید در مهمانی‌ها و مجالس خاص استایل شما شیک و جذاب به نظر برسد، پوشیدن جوراب شیشه‌ای مجلسی زنانه این امکان را برای شما فراهم خواهد نمود.

 جوراب زنانه و مردانه جوراب شستی

جوراب زنانه شستی نیز یکی دیگر از انواع جوراب زنانه است که در طراحی آن یک فاصله بین شست پا و سایر انگشتان وجود دارد. همانند جوراب‌ لا انگشتی زنانه، جوراب های زنانه شستی هم برای پوشیدن با دمپایی و صندل بسیار مناسب هستند. یک نمونه از جوراب‌های شستی، جوراب‌های تابی هستند که معمولاً ژاپنی‌ها از آنها استفاده می‌کنند.

جوراب مهماندار

جوراب زنانه و مردانه زنانه مهماندار (crew socks) دارای ساق 12 تا 15 سانتیمتری هستند و پاهای شما را از کثیف شدن و سرما محافظت می‌کنند. علت نام گذاری این مدل جوراب زنانه را می‌توان پوشیدن و استفاده آن توسط مهمانداران و خدمه زن هواپیماها دانست. اگر مجبور هستید برای مدت زمان طولانی در محل کار و بیرون از منزل به سر ببرید، یا اینکه برای روزهای سرد زمستان به دنبال یک جوراب زنانه هستید که به پاهایتان گرما ببخشد، جوراب‌های مهماندار زنانه انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهند بود.

جوراب سه ربع یا زیر زانو

جوراب سه ربع که به آن جوراب زیر زانو (calf- length socks) نیز گفته می‌شود، از دیگر انواع جوراب زنانه است که ساق پا را تا زیر زانو به صورت کامل می‌پوشاند. از این مدل جوراب زنانه با توجه به ضخامت بافت آن هم می‌توانید در فصل‌های سرد سال برای گرم نگه‌داشتن پاها و هم در روزهای گرم تابستان استفاده نمایید. در صورتی که به دنبال یک جوراب زنانه می‌گردید که بتوانید آن را با لباس‌هایتان هماهنگ و ست کنید، طرح‌های متنوع جوراب زنانه سه ربع می‌تواند گزینه مناسبی برای انتخاب شما باشد. از انواع جوراب شیشه ای بازدید نمایید.

جوراب یک ربع

جوراب زنانه و مردانه زنانه یک ربع (Quarter-length socks) تا بالای قوزک پا را به طور کامل می‌پوشاند. این مدل جوراب زنانه مخصوص استفاده با کفش‌های اسپرت است و بانوانی که دوست ندارند قوزک پای آنها دیده شود، می‌توانند جوراب های زنانه یک ربع برای پوشیدن با کفش‌های اسپرت خود در روزهای گرم تابستان انتخاب و خریداری نمایند.

جوراب مردانه

جوراب بدون دید یا no show socks

این جوراب‌ها هم در نوع زنانه تولید می‌شوند و هم در نوع مردانه. این جوراب مردانه بسیار کوتاه هستند و پایین تر از مچ پا قرار میگیرند. و تنها با کفش‌های لوفر، آکسفورد و قایقی پوشیده می‌شوند.

یعنی زمانهایی که تیپتان کژوآل است و نمی‌خواهید جورابتان دیده شود، بهتر است به جای نپوشیدن جوراب، پوشیدن این جورابهای بدون دید را امتحان کنید.

نزدیکان آلبرت انیشتین می‌گویند که او هیچ وقت جوراب نمی‌پوشیده است، اما باید بدانید که پوشیدن این جورابها مانند فتیله عرق پا رو به سمت بیرون از کفش هدایت می‌کند و به تهویه‌‌ی هوای داخل کفش هایتان کمک می‌کند. پوست پاهایتان کمتر آسیب می‌بیند وهم چنین به داخل کفشتان نمی‌چسبد.

جوراب مردانه معمولی یا regular socks یا mid calf socks یا crew socks

این نوع جوراب مردانه در ایران بسیار متداول است و حدود ۹۹ درصد از آقایان از این جورابها استفاده می‌کنند. به این جوراب‌ها جورابهای رسمی نیز می‌گویند و تنها جورابی است که پوشیدن آن به همراه کت و شلوار برای ظاهر کاری و رسمی پیشنهاد می‌شود. اندازه‌‌ی این جوراب تا وسط ساق پا است به همین دلیل به آن mid calf  می گویند. و نام crew socks نیز به دلیل این است که جوراب در این سایز در قرن ۱۸ میلادی جز یونیفرم خدمتکاران بوده است.

این نوع جوراب‌های مردانه در رنگ‌ها و نقش‌ها و بافت‌های مختلفی در بازار موجودند و پوشیدن هرکدام قواعد خاص خودش را دارد. دقت کنید که جورابهای سفید تنها برای تیپ‌های اسپرت و کژوآل پوشیده می‌شوند.

هم چنین دقت کنید زمانی که ظاهرتان رسمی است به هیچ وجه نباید پاهایتان پیدا شود، انقدر این قضیه مهم است که ساق بندهایی برای بالا نگه داشتن جوراب در بازار موجود است که از پایین افتادن جوراب جلوگیری می‌کنند.

جوراب اندازه‌‌ی زانو یا knee length socks

پوشیدن این جورابها اغلب برای ورزشکاران و همچنین سربازان متداول است. چرا که به دلیل ارتفاع آن به خوبی از پا در برابر ضربه، آسیب و سرما‌ محافظت می‌کند. برای زیر چکمه‌های نظامی مناسب است و انواع ورزشی آن همراه کتانی نیز پوشیده می‌شود.

این جورابهای مردانه در نوع ورزشی آن اغلب با لباس و شورت ورزشی و یا چکمه‌های کوه نوردی پوشیده می‌شود و رنگهای متنوع دارد. اما تنها رنگ جوراب سربازان، مشکی است.

انواع جوراب‌های مردانه‌ای که مردان در طول زندگی از آنها استفاده می‌کنند را با توجه به اندازه و کاربردهایشان شناختیم. آقایان بهتر است نظافت پاها و کفش هایشان را جدی بگیرند. از پوشیدن جوراب‌های سوراخ، نازک شده، رنگ و رو رفته و تابه تا به شدت جلوگیری کنند. چرا که ممکن است در موقعیت‌های خاص قرار بگیرند و مجبور به درآوردن کفش هایشان شوند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید