دسته‌بندی نشده

پاور کامپیوتر و خرید منبع تغذیه مناسب

پاور کامپیوتر

پاور کامپیوتر منبع تغذیه چگونه کار می کند؟

پاور کامپیوتر طرز کار منبع تغذیه ساده است و وظیفه آن تبدیل برق از AC به DC است. برق خانگی از شارژ AC استفاده می کند در حالی که برق مورد استفاده در کامپیوتر از DC استفاده می کند. بنابراین ما به یک منبع تغذیه نیاز داریم تا یک را تبدیل بین آنها باشد. این به این دلیل است که امواج AC در فرکانس ثابت نیستند در حالی که امواج DC فرکانس ثابت دارند.

اگرچه ترانسفورماتورهای برقی مختلفی وجود دارد ، ما به همین دلیل نمی توانیم از کامپیوتر برای آنها استفاده کنیم به همین دلیل کامپیوتر در هر مسیر الکتریکی (جریان) دارای حداقل و حداکثر است و این نکته باعث شده است که ما به جای استفاده از ترانسفورماتورهای دیگر ، به منبع تغذیه ویژه ای نیاز داشته باشیم تا کامپیوتر را به کار گیریم.

واحد اندازه گیری پاور کامپیوتر چیست؟

ظرفیت تأمین انرژی در وات محاسبه می شود در حالی که ولتاژ خروجی در ولت محاسبه می شود. یعنی برق گرفته شده از خانه در داخل منبع ذخیره می شود و سپس به صورت ولت به دی سی و خروجی منتقل می شود.

پاور چه نقشی را در سیستم برعهده دارد؟

نقش منبع تغذیه (پاور) تامین انرژی مورد نیاز قطعات مختلف است. تهیه‌ی یک پاور کامپیوتر با توان پایین‌تر از انرژی مورد نیاز قطعات می‌تواند بر عملکرد قطعات تاثیر منفی داشته باشد و باعث کم‌شدن عمر مفید قطعات شود. تامین انرژی قطعات کامپیوتر به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. درواقع هر قطعه‌ی الکترونیکی که در کامپیوتر مشاهده می‌کنیم، برای تامین انرژی نیاز به برق دارد.

در قسمت پشتی پاورها کانکتورهایی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به قطعاتی مانند مادربرد، هارد، درایو نوری و… متصل کرد؛ قطعاتی که به این صورت انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند را اصطلاحاً قطعاتی با تامین انرژی مستقیم می‌نامند. در این بین قطعاتی هستند که به‌صورت غیرمستقیم انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. رم کامپیوتر یکی از این قطعات است که با اتصال به اسلات حافظه می‌تواند انرژی مورد نیاز خود را تامین کند.

راهنمای خرید منبع تغذیه و پاور کامپیوتر

این قطعه شاید در ظاهر اهمیت زیادی نداشته باشد، اما اگر محصول نامناسبی انتخاب کنید در صورت یک اشتباه قابلیت این را دارد تا کل سیستم کامپیوتری شما را از بین ببرد. جریانات و نوسانات مختلف در برق مانند قطعی‌های برق که در کشور ما به وفور وجود دارد می‌توانید دلیلی بر همین مسئله باشد.

میزات توان(وات) پاور کامپیوتر

حداکثر توانی که یک پاور کامپیوتر می‌تواند ارائه دهد را با واحد وات می‌سنجند. پاورهای امروزی بازار بین 200 تا 1800 وات هستند تا قادر باشند انرژی مورد نیاز قطعات داخلی و بیرونی کیس را تامین کنند.

در خرید پاور کامپیوتر این مورد اهمیت بسیاری دارد. باید تمامی قطعاتی که استفاده می‌کنید را بررسی کرده و با جمع کردن میزان وات مورد نیاز برای استفاده همزمان از همه آنها یک مقدار تقریبی را به‌دست آورد.

به عنوان نمونه اگر جمع این میزان‌ها عدد 201 شد، باید از یک پاور کامپیوتر با قدرت حداقل 450 وات استفاده کنید. می‌پرسید چرا؟

مزایای انتخاب پاور متناسب با سخت افزار

عملکرد بهتر قطعات سخت افزاری

تناسب توان پاور با سخت افزار، موجب افزایش دقت ولتاژ خروجی پاور و همچنین رگولاسیون بهتر پاور کامپیوتر در بارگذاری های متقابل می شود که نهایتا باعث عملکرد بهتر قطعات تغذیه شونده خواهد شد.

کاهش مصرف انرژی کامپیوتر

تناسب توان پاور کامپیوتر با سخت افزار، موجب کارکرد پاور در دامنه 20 الی 80 درصد توان خروجی اش می شود. این محدوده دارای بهترین شرایط برای عملکرد پاورهای استاندارد در بحث کاهش اتلاف انرژی می باشد.

تثبیت طول عمر قطعات سخت افزاری

تناسب توان پاور کامپیوتر با سخت افزار، موجب کاهش نویز و ریپل در ولتاژ خروجی پاور می شود که این موضوع باعث عملکرد بهتر رگولاتورها و کاهش دمای آنها و نهایتا تثبیت طول عمر قطعات خواهد شد.

آینده نگری در ارتقای قطعات سخت افزاری

تناسب توان پاور کامپیوتر با سخت افزار، موجب ایجاد محدوده ای امن برای ارتقای محدود قطعات سخت افزاری در آینده خواهد شد و شما نیاز به پرداخت هزینه مجدد برای تهیه پاور جدید نخواهید داشت.

کابل مادربورد با 24 عدد پین

نیروی الکتریسیته مورد نیاز Motherboard برای فعالیت را تامین می کند. بزرگترین خروجی و تعداد پین که 24 عدد است مختص این خروجی کابل است. بسیاری از موارد ممکن است شما یک کابل 20 پین داشته باشید که در کنار همان کابل یک کابل 4 پین دیگر هم وجود دارد ، در هر صورت شما می توانید هر دو را کنار هم قرار بدهید و تبدیل به سوکت 24 پین مادربورد کنید

کابل مادربورد با 4 عدد پین

علاوه بر آن کابل 24 پینی که گفتیم یک کابل 4 پین دیگر نیز وجود دارد که بر روی Power شما قرار دارد و آن نیز بایستی بر روی سوکت مورد نظر مشابه تصویر بالا بر روی مادربورد وصل شود. نحوه اتصال آن هم ساده است و دقیقا مشابه وصل کردن کابل 24 پینی است که قبلا نصب کردید.

کابل پردازنده مادربرد : این کابل در مادربرد نیز کار می کند ، اما برای تغذیه پردازنده استفاده می شود. این کابل ها در انواع پین های 4 ، 6 و 8 دندان قرار دارند .
برخی از مادربردهای ترکیب پیشرفته (مانند 8 سال و لینک به 4 سال دیگر) به استقرار تاخیر ولتاژ ، اما است نادر است.

کابل های برق GPU

اگر شما از کارت گرافیک های حرفه ای استفاده می کنید که نیازمند قدرت زیادی هستند حتما باید کابل برق اختصاصی آن را از Power دریافت و به کارت گرافیک مورد نظر متصل کنید. به همین منظور بر روی Power شما یک کابل 6 پین مختص کارت های گرافیکی یا کارت های PCI ای که نیاز به الکتریسیته خاص هستند مطابق شکل بالا در نظر گرفته شده است.

این کابل تا حدود زیادی شبیه به کابل های 4 پین و 24 پینی است که قبلا صحبت کردیم و بایستی در انتهای کارت گرافیک شما وصل شود. دقت کنید که همه کارت های گرافیک قرار نیست این ورودی برق را داشته باشند ، اگر کارت گرافیک شما فاقد این سوکت است قطعا نیازی به استفاده کردن از آن نخواهد بود.

به راندمان محصول توجه کنید

این راندمان در پاور کامپیوتر به صورت یک نماد بر حسب عدد بیان می‌شود. این عدد مشخص می‌کند که میزان وات اعلام شده، پس از قرار گرفتن تحت بار(Load) با چه درصدی در دسترس خواهد بود؛ به عبارت دیگر، پاور شما چند درصد از برق متناوب ورودی (AC) را به برق مستقیم (DC) تبدیل می‌کند.

بعد از این حالت نسخه‌های Bronze، Silver و Gold را نیز داریم. همچنین جدیداً نسخه‌ها‌ی Platinum و Titanium هم معرفی شده‌اند که کمتر پاوری موفق به کسب آن‌ها شده است.

به ماژولار بودن آن توجه کنید

منظور از ماژولار بودن به کابل کشی منبع تغذیه مربوط می‌شود. پاورها دارای سه حالت ماژولار، نیمه ماژولار و غیر ماژولار دسته بندی می‌شوند.

  • پاورهای ماژولار: هر دو طرف کابل برق با سوکت است. هم بخشی که از پاور خارج می‌شود و هم بخشی که به مادربورد متصل می‌شود ماژولار است. اگر مشکلی مانند پارگی برای کابل رخ دهد به راحتی می‌توانید یک کابل نو بخرید بدون اینکه نیاز باشد پار را باز کرده و تعمیر کنید. همچنین تنها زمانی که به یک کابل نیاز دارید استفاده کرده و سیم اضافه درون کیس نخواهید داشت.
  • پاورهای نیمه ماژولار: درست مانند نمونه قبل هستند با این تفاوت که کابل برقی که از دوشاخه پریز به خود پاور متصل است را نمی‌توان جدا کرد.
  • پاوزهای غیرماژولار: این نوع هم طوری هستند که یک خروجی دایره در خود داشته و سیم‌ها از همین سوراخ به بیرون در دسترس هستند و در بسیار موارد برخی سیم‌ها بلا استفاده هستند. البته این نوع دیگر کمتر یافت می‌شود.

نکاتی که قبل از خرید منبع تغذیه یاپاور کامپیوتر باید بدانید:

بدانید به چند وات نیاز دارید

حداکثر توانی که یک پاور کامپیوتر می‌تواند ارائه دهد را با واحد وات می‌سنجند. پاورهای امروزی بازار بین 200 تا 1800 وات هستند تا قادر باشند انرژی مورد نیاز قطعات داخلی و بیرونی کیس را تامین کنند.

در خرید پاور کامپیوتر این مورد اهمیت بسیاری دارد. باید تمامی قطعاتی که استفاده می‌کنید را بررسی کرده و با جمع کردن میزان وات مورد نیاز برای استفاده همزمان از همه آنها یک مقدار تقریبی را به‌دست آورد.

کانکتورهای مورد نیازتان را بشناسید

کانکتورها مدام در حال تغییر هستند و مدل‌های جدیدی به بازار عرضه می‌شوند. در هنگام خرید باید به قطعاتی که دارید توجه کرده و بررسی کنید که همخوانی با پاور را داشته باشند.

سنگین‌تر همیشه بهتر است!

در پاور کامپیوتر سنگین از خازن‌های بزرگ و چوک‌های سنگین استفاده می‌شود که در برخی از آنها نیز از هیت‌سینک‌ (صفحه‌های دفع حرارت) ضخیم و فن‌های بزرگ برای کاهش تولید گرما استفاده می‌شود. در نتیجه با وزن بیشتری روبه‌رو هستیم که با چشم بسته هم می‌توان بهترین بودن آنها را تشخیص داد.

بعد از این با نکات راهنمای خرید منبع تغذیه کامپیوتر آشنا شدید در ادامه ای مطلب فهرستی از 20 مدل از بهترین پاور های کامپیوتر باکیفیت موجود در بازار را با مشخصات کلی گردآوری کرده ایم برای قیمت روز، موجودی و خرید اینترنتی با امکان پرداخت درب منزل روی دکمه ای (قیمت روز، موجودی و خرید اینترنتی) کلیک کنید:

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید