دوربین مدار بسته

تست فنی دوربین مدار بسته

تست دوربین مدار بسته

تست دوربین مدار بسته

تست دوربین مدار بسته در حالت کلی به مجموعه امور و عملیاتی که انجام می پذیرد تا شیوه عملکرد دوربین های مداربسته و اجزای آن بررسی شوند، تا در نهایت تصویری درست و ایده آل (بر اساس سطح و نوع دوربین) به دست آید تست فنی دوربین مداربسته گفته می شود. تست فنی دوربین مداربسته می تواند قبل و هنگام خرید توسط کاربر، یا پس از نصب توسط نصاب حرفه ای یا خود کاربران انجام شود.

مهم ترین نکته در مورد تست فنی دوربین مدار بسته بررسی و ارزیابی تمامی اجزای مربوط به ضبط و آنالیز و ارسال تصاویر می باشد. در واقع، تست فنی دوربین مداربسته صرفاً تست تصویر دوربین ها را شامل نمی گردد بلکه در این تست، لازم است قبل از دوربین سایر اتصالات، دستگاه ها و تجهیزات مورد بررسی قرار گیرند و در آخر نوبت به تست و ارزیابی عملکرد خود دوربین برسد. بدین منظور می توان انواع مختلفی از تست های فنی دوربین مداربسته را مورد مطالعه و در دست اقدام قرار داد.

انواع تست فنی دوربین مداربسته

تست فنی دوربین های مداربسته دارای انواع گوناگون می باشد که لازم است در زمان و شرایط مقتضی صورت گیرد تا تصویری ایده آل از دوربین ها کسب گردد. این حالات و شرایط عبارتند از:

1) تست فنی دوربین مداربسته هنگام خرید

برای اینکه هنگام خرید از صحت و سلامت دوربین مداربسته مورد خریداری اطمینان حاصل کنید لازم است مواردی را تست نمایید. این موارد عبارتند از:

  • بررسی تغذیه و استارت سیستم

نخستین نکته در مورد تست فنی هر وسیله الکتریکی از جمله دوربین مداربسته روشن شدن آن است. کافی است دوربین را به آداپتور اتصال دهید. در دوربین های مداربسته کلید استارت وجود ندارد و به محض اتصال کانکتور (Connector) به آداپتور سامانه روشن می گردد.

  • قابلیت نمایش تصاویر

با اهمیت ترین نکته در خرید دوربین های مداربسته کیفیت تصاویر ارسالی آن هاست. دوربین مداربسته مورد نظر را به یک نمایشگر وصل نموده و تصاویر آن را ارزیابی کنید. البته کیفیت و رزولوشن (Resolution) تصویر، ارتباط زیادی با نوع دوربین مداربسته مورد خریداری شما دارد. نمی توان از یک دوربین معمولی انتظار ارائه تصاویر فوق العاده داشت. اما ارسال تصاویر واضح، با رزولوشن منطقی و بدون نویز و قطعی حتما باید بررسی گردد.

  •  بررسی قابیلیت و کارآیی دوربین مداربسته

برای مثال،در مورد دوربین های مداربسته دید در شب، تست IR LED های دوربین می تواند بسیار حائز اهمیت می باشد. بدین منظور کافی است دوربین را در مکانی فاقد نور مورد بررسی قرار دهید، حسگرهای مادون قرمز فعال شده و LED ها روشن می گردند. ثمره این فرآیند تولید تصاویری سیاه و سفید از منطقه تاریکی می باشد که در آن قرار دارید. ارائه این تصاویر حرارتی می تواند گویای صحت دوربین مداربسته مادون قرمز (Infrared/Night Vision Camera) مورد خریدتان باشد.

ادامه مطلب

اخیرا دوربین های مداربسته ای ارائه شده اند که می توانند تصاویر تمام رنگی را در شب ارائه کند که به استارلایت و سوگر استارلایت معروفند برای این تست آن ها می بایست حدافل نور مورد نیاز آن ها را تامین کرد تا بتوان بررسی دقیق و کاملی از عملکرد آن ها در ارائه ی تصاویر تمام رنگی داشته باشیم.

تست قابلیت های مندرج در دیتاشیت نیز، به عنوان تست فنی دوربین مداربسته محسوب می شود که شرکت های تولید کننده و عرضه کننده، پیش از فروش محصولات با توجه به استانداردهای خود، آن ها را مورد بررسی دقیق قرار می دهند.

 تست فنی دوربین مداربسته پس از نصب

نوع دیگر تست فنی دوربین مداربسته نیز در مورد دوربین های مداربسته از پیش نصب شده است که دچار اختلال در تصویر شده اند. هم چنین، پس از نصب دوربین های مداربسته نیز می توان برای کسب اطمینان از نصب درست دوربین این تست ها را انجام داد.

نکته اساسی در این نوع تست، بررسی تمامی اجزای دوربین مداربسته و تجهیزات آن است. همان گونه که گفتیم، قبل از پرداختن به تست خود دوربین ها ابتدا تجهیزات و اتصالات را مورد بررسی و تست قرار می دهیم. بدین منظور، لازم است هرکدام از تجهیزت و اجزای دوربین مداربسته به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفته و سپس ارتباط کلی آن ها با هم بررسی گردد.

  • اولین گام تست منبع تغذیه دوربین مداربسته می باشد.

بدین منظور کافی است ولتاژ کابل تغذیه دوربین مداربسته را آزمایش نمایید. استاندارد ولتاژ این کابل  در اغلب دوربین ها، معادل 12 ولت است. بنابراین لازم است پاسخ تست کابل مربوطه بین 11 الی 12 گزارش شود. عوامل مختلفی نیز روی این ولتاژ می توانند تاثیر گذار باشند از جمله، طول کابل، نوع اتصالات، آداپتور و تعداد دوربین های مداربسته متصل به آن.

گام دوم بررسی اتصالات می باشد.

بدین منظور دوربین مداربسته را مستقیما با استفاده از یک کابل کوتاه و سالم به آداپتور و دستگاه ضبط ویدئویی دیجیتال (Digital Video Recorder (DVR)) وصل نموده و تست نمایید.

  • مورد دیگری که می توانید تست نمایید دستگاه DVR می باشد

در صورت صحت آداپتور و اتصالات، لازم است کانال های دستگاه ضبط ویدئویی دیجیتال (یا تحت شبکه) بررسی گردد. این امکان هم وجود دارد کانال های دستگاه دچار آسیب شده باشند.

  • تست دوربین ها

در نهایت در صورتی که اتصالات، دستگاه ضبط و هم چنین آداپتور و تجهیزات دیگر دوربین سالم بودند لازم است خود دوربین های مداربسته تست شوند. بدین منظور لازم دوربین مستقیما به نمایشگر اتصال یافته و تصاویر آن مورد بررسی  و ارزیابی قرار گیرد.

بهره مندی ار تستر دوربین مداربسته

روش آسان تر، مطمئن تر و علمی تر تست فنی دوربین مداربسته نیز استفاده از تستر دوربین مداربسته می باشد. این وسیله می تواند سیگنال ها، اتصالات، دوربین و تمام تجهیزات مربوطه را آنالیز نموده و در حل مشکل شما را یاری نماید.

قدم اول : چک کردن جریان ورودی با Power Supply :

اول از همه دوربین را با یک کابل ساپلای به منبع تغذیه ای وصل می کنیم که قابلیت نمایش جریان را داشته باشد.در اینجا دوربین به شما تصویر نمی دهد ولی میزان جریان مصرفی نشان داده می شود.اگرجریان صفر باشد یا ولتاژ به بردتان نمی رسد و یا ولتاژ به برد می رسد ولی ارتباط ورودی ولتاژ به برد به هر دلیلی قطع شده است.در نظر داشته باشید که ما به طور مفصل جهت رفع اشکال دوربین مدار بسته در دوره های تعمیراتی که به صورت مجازی و آنلاین و یا بصورت کارگاه های حضوری تشکیل می شود ، این موارد را توضیح خواهیم داد.

در اینجا به صورت مختصر به بیان این مطالب برای دوستانی که موفق به شرکت در این جلسه ها نمی شوند میپردازیم.پس تا اینجای کار متوجه شدیم که با یک پاور ساپلای دوربین را چک کردیم و متوجه شدیم که هیچ جریانی نمی کشد.دقت کنید هیچ ارتباطی مابین اینکه بخواهید روبروی فتوسل را بگیرید و ببینید که آیا ir آن روشن می شود یا خاموش می شود ، وجود ندارد. ما در رابطه با ir صحبت نمی کنیم ، تصویر ربطی به ir ندارد و به برد مربوط است.در اینجا باید دوربین را باز کنیم ، برد را در بیاوریم و نگاه کنیم.

قدم دوم : تست سلامت کابل در عیب یابی دوربین مدار بسته :

در ابتدای عیب یابی دوربین مدار بسته باید مطمئن شویم که کابل ahd سالم باشد.اول از همه با مولتی متر چک می کنیم که کابل سالم باشد رشته های قرمز و مشکی به انتهای کابل که جک پاور است ارتباط داشته باشد و خود دو رشته قرمز و دو رشته مشکی به هم مرتبط باشند و قطعی وجود نداشته باشد.سپس سیم زرد را چک می کنیم که به مغزی جک  bncارتباط داشته باشد.

حال باید بدنه جک bnc آن را با قسمت منفی جک پاور یا مدار تست کنیم. بیشتر وقت ها همین ارتباط قطع شده است که باعث می شود نتوانیم تصویر را ببینیم.بعضی افراد این کار را ناقص انجام می دهند و فقط سیم های سیاه را نسبت به جک پاور چک می کنند و سوکت های وروردی و خروجی را تست نمی کنند که همین مشکل ممکن است باعث شود دوباره تصویر نداشته باشیم.

بعد از اینکه فهمیدیم کابل سالم می باشد باید چک کنیم که شاید کابل تحت تنش و فشار مشکل پیدا کرده باشد.روش فهمیدن آن به این صورت است که وروردی یا خروجی کابل را تست کنیم و آن ها را تکان دهیم و ببینیم که قطعی نداشته باشد و از سلامت کابل مطمئن شویم.پس هنگامی که پاور را وصل میکنیم در صورتی که جریان نکشد باید 12 ولت روی سر سوکت ها داشته باشیم که آن را با مولتی متر چک می کنیم (در صورتی که جریان بکشد عیب یابی متفاوت است).بعد از تست کابل وارد مرحله تعمیر برد می شویم.

قدم سوم تست سلامت برد در رفع اشکال دوربین مدار بسته :

مرحله اول در تست برد ولتاژ گیری است.همانطور که میدانید ولتاژ 12 ولتی که وارد می شوند بسته به نوع دوربین و سی پی یو و … به ولتاژ های متفاوتی از جمله 3.3 ولت ، 5 ولت ، 1.2 ولت و … تبدیل می شوند و ولتاژ های پایینتری ساخته می شوند.اگر فاز های ولتاژی درست نباشند دوربین کار نمی کند.ولتاژ مورد نیاز سی پی یو حدود 1 تا 1.2 ولت است که اگر این ولتاژ نباشد ، دوربین با مشکل مواجه می شود.

اگر 3.3 ولتاژ را دریافت نکنید به این معنی است که قسمت فلش دوربین کار نمی کند (آی سی فلش کار نخواهد کرد).اگر ولتاژ ها درست بودند به ادامه بحث عیب یابی دوربین مدار بسته از جمله فلش کردن می پردازیم که در دوره های آموزش قطعات به طور مفصل توضیح داده می شوند.لازم به ذکر است که دوربین های مدار بسته هر کدام نسبت به کاراییشان عمر مفیدی دارند و قطعات آن ها پس از مدتی ضعیف شده و دیگر کارایی آن ها مثل قبل نیست و نباید دیگر انتظار داشته باشیم که کیفیت آن ها مثل روز اول باشد.

بررسی مواردی بسیار ساده که ممکن است فراموش شود :

  • عدم اتصال اینترنتی دستگاه نظارت تصویری
  • باید توجه داشته باشیم که از هرگونه vpn استفاده نکنیم
  • اجرا نشدن نرم افزار انتقال تصویر
  • نصب و راه اندازی غلط دوربین مدار بسته

مشکل وجود نویز در تصویر :

وجود نویز می تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد که ناشی از نصب بد و ناقص است.از جمله نصب دوربین در محلی که جریان القایی و الکتریکی وجود دارد و همین باعث ایجاد اختلال در تصویر دوربین می شود.علاوه بر این ممکن است کیفیت کابل استفاده شده مناسب نباشد یا فاصله کابل زیاد باشد یا مسیر کابل از کنار کابل فشار قوی رد شده باشد و باعث بروز مشکل شود.

اگر نویز بعد از مدتی کارکرد به وجود آمد و در ابتدا وجود نداشت ، مشکل از منبع تغذیه و آداپتور می باشد .در آماری که شرکت ها در رفع اشکال دوربین مدار بسته بدست آورده اند ، فقط1 درصد مشکلات دوربین های مدار بسته به سخت افزارها یا ایرادات دستگاه ها بر می گردد.

72 درصد از مشکلاتی که به وجود می آید به دلیل خدمات و تعمیر دوربین مداربسته می باشد که مشکلاتی مانند انتقال ندادن تصاویر دوربین مداربسته بدلیل کابل کشی یا سوکت زنی اشتباه و اشتباهات هنگام نصب دوربین مدار بسته می باشد.27 درصد از مشکلات مرتبط با مراکز برق و ارتباطات الکتریکی است که به خاطر وجود مشکل ولتاژ رسانی کمتر یا بیش از حد و مشکلات الکتریکی ساده و اساسی است.

در انتهای مقاله عیب یابی دوربین مدار بسته نتیجه می گیریم که انتخاب شخص و یا شرکتی که عملیات نصب و راه اندازی را انجام می دهد بسیار مهم و کلیدی می باشد و انتخاب یک نصاب خوب بسیاری از خرابی های طول مصرف دوربین را کاهش می دهد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید