دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید پاور کامپیوتر

انواع پاور کامپیوتر

کاربرد انواع پاور کامپیوتر چیست؟
انواع پاور کامپیوتریا منبع تغذیه یکی از اصلی ترین قسمت های هر کامپیوتر شخصی بشمار می آید. این قطعه در کامپیوتر وظیفه توزیع و برق رسانی به درگیر قطعات را بر عهده دارد. به عنوان بخشی از قطعات کامپیوتر وظیفه مهمی بر عهده دارد و هرگونه قطع و وصل آن در زمان فعالیت با کامپیوتر ممکن است آسیب‌های جدی به سیستم شما بزند. روش کار آن کاملاً ساده است پاور کامپیوتر وظیفه دارد تا ولتاژ قوی یا همان AC را به ولتاژی ضعیف تر یا DC تبدیل کند. در حقیقت با روش سوئیچنیگ این وظیفه مهم را انجام می دهد.

ویژگی هایانواع پاور کامپیوتر
پاور کامپیوتر می تواند بسته با توجه به قطعاتی که روی سیستم قرار دارد می تواند مصرف برق خود را کنترل و خود را با ولتاژ های متفاوت قطعات درون کامپیوتر تطبیق دهد. برای این که کامپیوتر شما توان بالایی داشته باشد بهتر است از پاوری با دو برابر قدرت واقعی سیستم خود خریداری کنید تا بازدهی بیشتری داشته باشید.
بازدهی در حقیقت به این معنی است که می توان چند درصد توان ورودی برق AC را دریافت کند که هر آنچه که دیگر استفاده نمی شود به صورت گرما و حرارت درون سیستم تلف می شود. پاور های کامپیوتر باید استاندارد ۸۰PLUS را نیز داشته باشند که توسط همه شرکت ها تولید کننده این قطعه روی هریک از آن ها قرار داده می شود. این استاندارد بازدهی مصرفی آن ها را با رنگ های مختلف درج می کند تا نحوه بهینه سازی انرژی را مشخص کند. برای مثال پاور کامپیوتری که حداقل بازدهی آن با برچسب ۸۰PLUS Silver را داشته باشد 85 درصد بازدهی مفید دارد.

توان زیاد پاور مهم نیست
شما باید این نکته را در زمان خرید در نظر داشته باشید که توزیع توان در انواع پاور های کامپیوتر اصلاً یکسان نیست و دو پاور با توانی برابر نیز ممکن است بازدهی کاملاً مختلفی داشته باشند. مهم‌ترین نکته در این مورد این است که توان با خروجی‌های کم ممکن است ولتاژ زیادی نیز برای ورودی دریافت کند برعکس این موضوع نیز صادق است. پس هنگام خرید به این نکته نیز توجه داشته باشید که بعد از مدتی پاور کامپیوتر شما با توزیع نامناسب رو به رو نشود.

برندهای مطرح انواع پاور کامپیوتر در ایران
پاور کامپیوتر برای دستگاه یک قطعه مهم و اساسی به شمار می آید. انتخاب بهترین مدل و برند آن از اهمیت زیادی برخوردار است. خوشبختانه چندین شرکت ایرانی نیز از سال های گذشته برای تولید این قطعه اقدامات خوب و مؤثری انجام داده اند در اینجا چند مدل از این پاور های کامپیوتر های بررسی می کنیم.

پاورکامپیوتر EVGA
شرکت EVGA یکی از برترین تولید کنندگان سخت افزار در جهان نیز بشمار می آید که قطعاتی مانند کارت های گرافیک مطابق با انودیا، مادر برد همچنین تجهیزات جانبی را نیز تولید می کند. پاور EVGA نیز محصولی دیگر از همین شرکت است که در ایران به عنوان یک برند مطرح نیز شناخته می شود. تولید کنندگان داخلی نیز این قطعه برای تمامی کاربران کامپیوتر نیز تولید و روانه بازار نیز کرده اند. این محصول درجه یک می تواند با قدرت 850 وات یک برق رسانی خوب را به سیستم شما بدهد.پاور EVGA جز بهترین پاور کامپیوتر ها شناخته می شود.

مشخصات لنواع پاور کامپیوتر
همچنین این برند دارای گواهینامه 80 PLUS GOLD را دریافت کرده است که راندمانی 90 درصدی را در اختیار شما با بهبود کار بیشتر را در اختیار شما قرار می دهد. استفاده از ECO در این پاور کامپیوتر باعث می شود تا منبع تغذیه شما هنگام دریافت به صورت منفعل خود را خنک کند و با خاموش ماندن فن خنک کننده میزان تولید نویز خود را تا حد زیادی کاهش دهد. استفاده از ماژولار باعث شده تا کابل های اضافی مرتبط با مادر برد نیز حذف شوند ، نظم بیشتری را به درون کیس کامپیوتر بدهد و تهویه درون آن را با گردش های منظم تنظیم کند. این پاور مطرح قیمتی نسبتا بالا دارد.

پاور  کامپیوتر Corsair 
شرکت Corsair در بازار ایران سخت افزار های جانبی کامپیوتر را تولید می کند. انواع پاور کامپیوتر Corsair یکی دیگر از شرکت های قابل اطمینان برای مصرف کنندگان است. این برند نیز دارای PLUS Gold 80 است. راندمان مصرف انرژی آن به شکل فوق‌العاده‌ای متوسط و پایین است و قابیلت خنک کننده منفعل آن باعث می شود تا تجهیزات درون کامپیوتر شما نیز خنک شوند و فن مدت کمی خاموش بماند. این پاور کامپیوتر جز کم نویز ترین قطعه ها بشمار می آید.پاور کراس ایر نیز جز بهترین پاور کامپیوتر در ایران شناخته می شود.

 این پاور با قابلیت تنظیم سریع فن و پیکر بندی شاخه ای 12 ولت کم مصرف کاملاً انعطاف پذیر است. این قطعه دارای یک فن بزرگ است که به شکل شایسته ای درون کیس کامپیوتر شما را می تواند خنک کند. این قطعه نیز برای مصرف کنند نسبتاً قیمت بالایی دارد.

پاور کامپیوترGreen 
شرکت گرین به عنوان یکی از برترین برندهای ایرانی لنواع پاور کامپیوتر شناخته می شود که توانسته بنا به سلیقه مشتری خود نیز پیش برود و خواسته های آن ها را تأمین کند. پاور کامپیوتر گرین در مدل های مختلف با ولتاژ های متفاوت نیز همیشه در دسترس است. کمترین میزان نوسان و ریپل ها مثبت به شکل منحصر به فردی این برند را با دیگر مدل ها متفاوت تر کرده است.پاور گرین بدون شک یکی از بهترین پاور کامپیوتر شناخته می شود.

مشخصات پاور گرین 
انواع پاور کامپیوترگرین راندمان خود را تا 92 درصد افزایش داده است که نکته قابل توجهی است. با توان بالای 1050 واتی قدرت زیادی به کامپیوتر شما می هد. پاور گرین دارای پروانه 80PLUS Platinum است که خروجی و اتلاف انرژی مصرفی شما را به حداقل می رساند. با یک فن بزرگ و سیستم چرخشی هوا می تواند آن را درون کیس کامپیوتر ها به شکل منظمی خنک کند. قیمت های پاور گرین کاملاً متفاوت هستند و شما می توانید بسته به هزینه خود یکی از آن را خریداری کنید.

ویژگی های لنواع پاور کامپیوتر گیمینگ
کامپیوتر و کیس های گیمینگ همیشه به عنوان بالا ترین سیستم ها از لحاظ بازدهی شناخته می شوند. سال های اخیر برای استفاده کاربران پاور های گیمینگ نیز به بازار عرضه شده اند تا از همه لحاظ یک سیستم خوب با بازدهی بالا داشته باشید.
پاور های گیمینگ که اکثراً دارای ولتاژ بالا هستند به برق رسانی بهتر در کامپیوتر کمک بسزایی می کنند. البته این قطعه با قطعات دیگر درون کامپیوتر شما نیز مرتبط است. برای مثال اگر یک کامپیوتر معمولی با ولتاژ 400 وات کاملاً کافی به نظر می رسد؛ اما برای یک کیس کامپیوتر که برای گیمینگ بسته شده است کاملاً متفاوت است. پاور کامپیوتر شما که به عنوان پاور گیمنیگ نیز شناخته می شود باید توان مصرفی آن از کل قطعات درون سیستم شما بالاتر باشد تا به دیگر قطعات درون کیس شما فشار نیاید.

توان یک لنواع پاور کامپیوتر خوب 
برای یک کامپیوتر که مخصوص گیم بسته شده است باید توجه داشته باشید که حداقل توان پاور شما باید حداقل 650 یا بالا تر باشد. البته اگر می خواهید که بعد از چند سال کامپیوتر خود را آپگرید کنید بهتر است به دنبال یک منبع تغذیه با توان بالا باشید. باید شما به اندازه فن پاور همچنین نحوه گردش هوا درون کیس کامپیوتر نیز توجه زیادی داشته باشید. هرچقدر سیستم خنک کننده شما قوی تر باشد بازدهی سیستم گیمنگ شما نیز بالاتر خواهد رفت.

پاورهای گیمنیگ عموماً دارای اندازه های متفاوتی هستند اما این نکته را در نظر داشته باشید که هرچقدر توان مصرفی آن ها بالاتر باشد بهینه سازی بهتری دارند و خروجی خوبی به شما می دهد. یکی از برترین پاورهای گیمینگ که در بازار وجود دارد که بازدهی خوبی هم از خود نشان داده است پاور گرین است. برای خروجی بهتر شما باید به خرید کیس کامپیوتر خود توجه بیشتری داشته باشید نحوه درست قرار گرفتن آن بر روی سیستم شما خیلی مهم است.

راهنمای خرید انواع پاور کامپیوتر
همان‌طور که گفته شد یکی از مهم ترین قطعات اصلی کامپیوتر پاور یا منبع تغذیه آن است. همیشه انتخاب یک منبع پاور کامپیوتر برای کاربران خیلی سخت بوده است. فاکتور ها و عوامل مختلفی برای این انتخاب وجود دارد که از درجه بندی مصرفی گرفته تا نوع چرخش فن آن ها بسیار ضروری و مهم است.
بیشتر اشکالات و معایب سخت افزاری که ممکن است رخ بدهد به نوعی مرتبط با نوع انتخاب و نصب پاورهای غیر استاندارد است یا به نوعی دیگر عدم تناسب این قطعه کامپیوتری با دیگر اجزا باشد. بیشتر افراد هزینه خود را صرف خرید و ارتقا پردازنده یا کارت های گرافیک می کنند اما به یک پاور خوب فکر نمی کنند.

این در حالی است که عدم توجه به این قطعه کامپیوتر یا سخت افزار که عموماً یک سوم یک هزینه پردازنده  یا کارت گرافیک را دارد می تواند در بهترین شرایط باعث اختلال و آسیب جدی به کامپیوتر بزند.  در موقعیت های حاد تر کل قطعات کامپیوتر شما را از بین ببرد.

چند نکته برای خرید انواع پاور کامپیوتر
دانستن چند راهنمای خرید پاور کامپیوتر ساده به شما کمک می کند تا از این خطرات به سادگی اجتناب کنید. یا اینکه فروشنده دیگر نتواند روی سر شما کلاه بگذارد.

  1. یکی از مهم ترین فاکتور هایی که در خرید پاور کامپیوتر باید به آن توجه داشته باشید تأمین انرژی مورد نیاز کامپیوتر شما است.
  2. توان خروجی پاور به صورت روی آن نوشته شده است. توان واقعی یا نامی و توان حداکثری. توان واقعی به توانی گفته می شود که پاور کامپیوتر بدون تحمل هیچ گونه فشاری قادر به فعالیت خود باشد. درصورتی که توان حداکتری در حدود یک 1 دقیقه که فعالیت می کند سپس از کار می افتد.

ماندگاری بهتر پاور کامپیوتر 
همیشه در خرید انواع پاور کامپیوتربه این نکته توجه کنید که حداکثر توان واقعی این قطعه کامپیوتر حدود 20 درصد بیشتر از توان مصرفی سیستم شما باشد چون این عامل مؤثر باعث افزایش کارایی بیشتر همچنین ماندگاری بیشتر آن در شرایط سخت کار با آن می شود؛ اما اگر توان مصرفی کامپیوتر شما بیشتر از توان واقعی پاور باشد در شرایطی که سیستم به برق بیشتری احتیاج دارد منبع تغذیه شما تحت فشار قرار می گیرد. در این صورت با یک افت فشار ناگهانی ولتاژ خود به خود باعث بروز مشکل می شود.

تمامی قطعه های کامپیوتر نیاز به برق رسانی دارند. حال این برق به صورت مستقیم دریافت می کنند یا با واسطه. بسیاری از این قطعات برق را خود را بدون واسطه دریافت می کنند. این اتصال ها از طریق سوکت ها انجام می شود و به سادگی فعالیت خود را انجام می دهند. این سیستم در پاور های قدیمی وجود نداشت و همیشه داخل کیس کامپیوتر پر از سیم های مختلف می شد.

هزینه متناسب با کارایی
برای خرید یک پاور خوب به جز هزینه ای که می خواهید برای آن انجام دهید باید به نوع قطعات درون کیس خود نیز توجه داشته داشته باشید که عدم هم خوانی هریک از آن ها باعث می شود تا آسیب جدی به قطعات کامپیوتر شما وارد کند.
در حال حاضر یکی از برترین پاور های کامپیوتر که برای کاربران وجود دارد پاور گرین است. این پاور از همه نظر برای کاربران پیشنهاد می شود. چه برای کسانی که سیستم خود را برای گیمینگ بسته اند یا افرادی که به شکل معمولی از کامپیوتر استفاده می کنند. البته برند های برتر دیگر برای پاور کامپیوتر وجود دارد که ممکن است قیمت های بالایی نیز داشته باشند. برترین پاور کامپیوتر باید تمامی این المان هایی که بررسی کرده ایم را باید داشته باشد تا به قطعات کامپیوتر شما آسیب نزند.

پاور نیمه ماژولار

این نوع از طراحی انواع پاور کامپیوترترکیبی از دو نوع قبلی است. در این نوع پاور یکی از بزرگ ترین مشکلات ثابت بودن طول کابل پاور است.
برخی از کابل هایی که احتمال استفاده از آن ها در یک کامپیوتر بسیار زیاد و ضروری هستند به ‌صورت ثابت در منبع تغذیه نصب شده اند.
برخی دیگر نیز مانند تغذیه اسلات های PCI، به‌صورت ماژولار و اختیاری نصب‌شده‌اند تا کاربران بنابر نیاز خود از آن‌ها استفاده نمایند.

بر روی پاور نیمه ماژولار کابل 24 پین مادربرد و EPS سی پی یو از قبل نصب‌شده است.
اما سایر کابل‌ها به صورت جداگانه‌ داخل جعبه هستند و روی پاور، جای کانکتور دارند و می توانید هرکدام که می خواهید را استفاده نمایید.
(پس یعنی به‌جز کابل‌های 24 پین مادربرد و EPS سی پی یو بقیه کابل‌ها قابلیت جداسازی دارند)

مزایای پاور غیر ماژولار

این پاورها قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به دو مدل دیگر دارند درنتیجه بسیار مقرون‌به‌صرفه تر است.
اگر کاربری حرفه‌ای با سیستم خود ندارید بهتر است از این نوع پاور استفاده نمایید که در هزینه‌های خرید رایانه خود نیز صرفه‌جویی کرده باشید.

معایب پاور غیر ماژولار

تمامی کابل‌ها به منبع تغذیه متصل هستند و مهم‌ترین ایراد آن این است که درصورتی‌که کاربر به‌تمامی خروجی‌ها نیاز نداشته باشد، کابل‌های متعدد در کیس باقی‌مانده و مدیریت اسمبل را با مشکلاتی مواجه می‌سازند.
در این مدل، کابل‌ها در جلوی فن‌ها قرار دارند درنتیجه ممکن است از عبور جریان هوا کمی جلوگیری کنند و درنتیجه موجب افزایش دما شوند.
دمای بالا، هم بر طول عمر و هم بر عملکرد رایانه تأثیر می‌گذارد.درواقع این نوع پاور همان چیزی هست که می‌بینید نه بیشتر و نه کمتر!

پاور ماژولار

بزرگ‌ترین مزیت این نوع طراحی پاور کامپیوتر این است که به‌راحتی می‌توانید کابلی را که نیاز ندارید از دستگاه جدا کنید که این موضوع منجر به مدیریت بهتر کابل‌ها شده است.
کابل‌کشی یک Power computer در کیفیت اسمبل، تهویه و زیبایی کیس اهمیت بسیاری دارد.

مزایای پاور ماژولار

تعداد کابل‌های کمتر، جریان هوای بیشتری را به دنبال دارد که عملکرد بهتر دستگاه را به همراه خواهد داشت.
از طرفی دیگر باکم شدن کابل‌های درهم‌برهم کمک زیادی به زیبایی دستگاه می‌شود همچنین قادر هستید با جدا کردن کابل‌ها دستگاه را تمیز کنید.
در صورت خراب شدن کابل می‌توانید کابل آسیب‌دیده را تعویض نمایید اما در پاور غیر ماژولار این امکان وجود ندارد.

معایب پاور ماژولار

به دلیل اتصال و جدا شدن مداوم کابل‌ها به دستگاه این امکان وجود دارد که کابل‌ها سریع‌تر از حالت معمول دچار آسیب و یا خرابی شوند.
متصل نبودن کابل‌ها به این معناست که شما مجبورید همه‌چیز را به تنهایی وصل کنید.
اگر شما به‌تازگی رایانه خود را خریداری کرده باشید و آشنایی کامل با رایانه خود نداشته باشید در هنگام متصل کردن کابل‌ها با مشکل مواجه خواهید شد.

نتیجه‌گیری ل نواع پاور کامپیوتر

در طراحی پاور کامپیوتر ماژولار و نیمه ماژولار یا غیرماژولار تفاوت وجود دارد. اما در بین کارایی ان ها هیچ تفاوتی موجود نیست.
شما تنها باتوجه به توضیحات داده شده و نیاز خود می توانید انتخاب کنید که به کدام یک از انواع پاور احتیاج دارید.
وظیفه تمامی لنواع پاور کامپیوتر تبدیل ولتاژ ورودی به ولتاژ موردنیاز کامپیوتر است و تنها تفاوت بین این سه، کابل‌کشی آن‌ها است.
درصورت داشتن هرگونه سوال می توانید با کارشناسان متخصص شرکت دانش بنیان رها تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت نمایید.
ما در رها آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید