لوازم آرایشی

علت های ریزش مو چیست؟

علت های ریزش مو

علت های ریزش مو چیست؟

علت های ریزش مو ریزش روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو طبیعی است. البته که شمارش موهای ریخته شده در یک روز غیرممکن است. اما به طور کلی اگر بعد از شستن موها یا شانه کردن حجم زیادی از موها بریزد، فرد دچار ریزش مو شده است(1). بسیاری از افراد دنبال علت بیماری برای درمان و توقف ریزش موی خود هستند، اما درمان به یافتن علت بستگی دارد. علت ریزش مو شامل موارد زیر است:

ریزش مو مردان و زنان

علت های ریزش مو  به معنی کم شدن و ازبین‌رفتن موی بدن است و علاوه بر سر در هر قسمتی از بدن نیز ممکن است دیده‌شود. این عارضه می‌تواند در نتیجه وراثت، برخی بیماری‌ها، مصرف داروها و تغییرات هورمونی رخ دهد. به صورت کلی ریزش مو در مردان شایع تر است.

طاسی به دنبال ریزش شدید موی سر و به تدریج ایجاد می‌شود. ریزش ارثی که غالبا با افزایش سن ایجاد می‌شود، شایع‌ترین علت طاسی است. ممکن است ریزش مو شدید باشد و تمام سر را درگیر کند یا تکه‌ای بوده و تنها در قسمتی از سر دیده‌شود.

برخی از افراد ترجیح می‌دهند کم‌مویی خود را پنهان نکنند و درمانی نیز انجام ندهند. اما برخی ممکن است کم‌مویی خود را با آرایش، موی مصنوعی یا کلاه بپوشانند. گروهی از افراد هم ممکن است از داروها و عمل‌های جراحی برای درمان ریزش استفاده کنند.با این وجود قبل از هر گونه اقدامی برای درمان، با پزشک خود در مورد علت ریزش و بهترین روش درمان صحبت کنید. برخی از شایع‌ترین موارد ریزش مو عبارتند از:

  • علت های ریزش مو  در حمام
  • ریزش مو بعد از کراتین
  • کاهش و ریزش مو بعد از پی آر پی
  • علت های ریزش مو  بعد از پروتئین تراپی

علت های ریزش مو فرآیند رشد موها

پیش از آشنایی با علل ریزش مو بهتر است در ابتدا با فرآیند رشد موها آشنا شویم، جالب است بدانید که پوست سر هر انسانی میزبان حدود 100 هزار تار مو است که هر کدام از این تار موها فرآیند رشد متفاوتی با دیگری دارند، هر فولیکول مو در سر ما یک تار مو تولید می‌کند که رشد این تار مو در ماه حدودا 12 میلی‌متر و طول عمر آن 2 تا 6 سال است. پس از این مراحل رشد مو برای مدت زمان یک ماه متوقف شده و سپس چرخه جدید رشد مو شروع شده و آن تار مو می‌ریزد. با توجه به این فرآیند موها اغلب در مرحله رشد قرار دارند و حجم خود را حفظ می‌کنند.

ریزش مو تا چه حد طبیعی است؟

علت های ریزش مو  طبیعی است و ما می‌توانیم بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز از دست بدهیم. اما گاهی اوقات این اتفاق شدیدتر شده و می‌تواند نشانه‌ای از یک وضعیت جدی باشد. برخی از انواع ریزش مو مانند طاسی مردانه و زنانه نیز دائمی هستند.

نشانه و  علت های ریزش مو (ریزش مو علائم چه بیماری است؟)

علت های ریزش مو بسته به علت آن به شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شود. ریزش می‌تواند به صورت ناگهانی و یا به تدریج بر روی سر و یا کل بدن رخ دهد. برخی از انواع ریزش مو موقتی و برخی دیگر دائمی هستند. مهمترین علائم ریزش موی ناگهانی عبارتند از:

  • نازک شدن موها
  • علت های ریزش مو کاهش خط مو
  • تکه‌های طاسی شکل در سر
  • نواحی عفونت روی پوست سر
  • کاهش مو در یک الگوی غیر معمول
  • علت های ریزش مو رشد مو بسیار کند

بارداری و تغییرات هورمونی

در زمان بارداری تغییرات زیادی در هورمون‌ها به وجود می‌آید که می‌تواند منجر به علت های ریزش مو  شود، البته جالب است بدانید که این ریزش مرتبط با بارداری بیشتر بعد از زایمان مشاهده می‌شود و به صورت موقت می‌باشد و بعد از گذشتن چند ماه از بارداری موها دوباره رشد خود را از سر می‌گیرد.

بهم ریختن تعادل در هورمون‌ها تنها به دلیل بارداری اتفاق نمی‌افتد بلکه دلایل مختلفی می‌تواند منجر به این اتفاق شود که تمامی این موارد می‌تواند علت های ریزش مو  را به دنبال داشته باشد.

کمبود پروتئین

اگر در رژیم غذایی شما پروتئین به میزان کافی وجود ندارد، پیشنهاد می‌کنم تا تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید، چرا که این مسئله می‌تواند در چرخه رشد سالم مو اختلال ایجاد کرده و منجر به ریزش موهای شما شود

علت های ریزش مو آسیب‌های جسمی

هر نوع آسیب جسمی اعم از بیماری، تصادف رانندگی یا جراحی می‌تواند علت های ریزش مو را به دنبال داشته باشد، همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم فرآیند رشد مو چرخه برنامه‌ریزی شده‌ای دارد، مرحله رشد، مرحله استراحت و مرحله ریزش مو، به همین دلیل به وجود آمدن تغییرات در شرایط جسمی می‌تواند به این چرخه رشد طبیعی مو شوک وارد کند و منجر به ریزش مو شود، اما نیاز به نگرانی نیست چرا که با ایجاد بهبودی در سلامت بدن موها دوباره رشد خود را از سرمی‌گیرد.

علت های ریزش موعلت های ریزش مو  ناشی از افزایش سن

از دیگر علت های ریزش مومی‌توان به افزایش سن اشاره کرد. با افزایش سن، فولیکول های مو دیگر قادر نیستند با سرعت قبل موهای از دست رفته را جایگزین کنند و در نتیجه رشد موها کند می‌شود. در این حالت تعداد موهایی که می‌ریزند از تعداد موهایی که مجددا رشد می‌کنند بیشتر شده و ریزش مو اتفاق می‌افتد.

این نوع ریزش مو با نام علمی آلوپسی اینولوشنال (Involutional alopecia) نیز شناخته می‌شود.

ریزش موی سکه ای علت های ریزش مو 

علت های ریزش مو ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره‌آتا (Alopecia areata) نوعی بیماری است و زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند.

در این بیماری ممکن است ریزش مو در هر جایی از بدن از جمله پوست سر، داخل بینی و گوش مشاهده شود و حتی امکان ریزش موی ابرو یا مژه نیز وجود دارد.

علت های ریزش مو وراثت

یکی دیگر از دلایل اصلی علت های ریزش مو  است. اگر ژن طاسی در فرد وجود داشته باشد، نمی‌توان برای درمان آن کاری انجام داد. با اینکه احتمال ریزش موی آندروژنیک در بانوان بسیار کمتر است، آن‌ها می‌توانند نازکی مو یا نواحی کوچک طاس را در اثر وراثت تجربه کنند.

کم کاری تیروئید

یکی دیگر از علت های ریزش مو کم کاری تیروئید است. غده تیروئید، هورمون‌های مورد نیاز برای رشد بدن و مو را تولید می‌کنند و وقتی که غده تیروئید کم کار باشد، بر رشد موها، ابرو و موهای بدن اثر می‌گذارد. اگر ریزش مو به علت کم‌کاری تیروئید به موقع تشخیص داده شود و اقدامات درمانی انجام شود، رشد موها به حالت قبل باز خواهد گشت.

کاهش وزن شدید

کاهش وزن به خودی خود منجر به علت های ریزش مو  نخواهد شد، اما زمانی که فرد با روش‌های ناسالمی مانند وارد کردن فشارهای غیر ضروری به بدن، رژیم‌های غذایی ناسالمی که می‌تواند منجر به کمبود مواد معدنی یا ویتامین شود، عوارضی همچون ریزش مو را به دنبال خواهد داشت. در صورتی که از رژیم‌ غذایی اصولی و ورزش به صورت همزمان برای لاغر شدن استفاده کنید دیگر درگیر عوارضی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم نخواهید شد.

استایل آرایشی موها علت های ریزش مو

همه انسان‌ها زیبایی را دوست دارند و همیشه به دنبال راه‌هایی که به زیباتر شدن آن‌ها کمک می‌کند، می‌باشد؛ اما جالب است بدانید که برخی از استایل‌ها و روش‌های آرایشی موها می‌تواند منجر به ریزش مو شود. برای مثال بستن موها با کش‌ به صورت خیلی محکم، بافت‌هایی که موها را می‌شکند، رنگ کردن موها با مواد شیمیایی، استفاده از ابزارهای حالت دهی مو با حرارت بالا مانند اتو مو یا سشوار و موارد این چنینی با ضعیف کردن موها می‌تواند منجر به ریزش آن‌ها شود.

مصرف دخانیات و الکل

علت های ریزش مو استعمال دخانیات مضرات زیادی برای سلامت بدن ما دارد که همه ما بارها درباره آن‌ها شنیده‌ایم، مواردی اعم از مشکلات خونی، از بین بردن بافت ریه، بالا رفتن احتمال ابتلا به سرطان و موارد این چنینی می‌شود. همچنین یکی از عوارض سیگار کشیدن ریزش مو است بدین صورت که سیگار منجر به ایجاد اختلال در عملکرد سالم DNA فولیکول‌های مو و در نتیجه ایجاد مشکل در خون‌رسانی به آن‌ها خواهد شد.

اعتیاد به مصرف الکل نیز یکی از علت های ریزش مو  می‌باشد، چرا که مانع رسیدن مواد مغذی به ریشه مو شده و زمانی که مو تغذیه مناسبی نداشته باشد رفته‌رفته ضعیف و شکننده شده و در نهایت دچار ریزش می‌شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید