لوازم خانگی

پخش قطعات هود

پخش قطعات هود

پخش قطعات هود داکتی چیست؟

پخش قطعات هود هودهای داکتی رایج‌ترین نوع هود هستند که در اکثر آشپزخانه‌های دنیا از آن‌ها استفاده می‌شود. تنها مشکلی که این هودها دارند محدودیت در محل نصب است چون برای داکت‌ها نیز باید فضای جداگانه‌ای در نظر گرفته شود. این هودها با توجه به جایی که قرار است نصب شوند ارتفاعی متناسب با طول داکت دارند که محل نصب آن را مشخص می‌کند. هودهای دارای داکت معمولا در فاصله‌ی نزدیک به سطح اجاق گاز نصب می‌شوند.

این هودها توسط داکت‌هایی با سطح مقطع مستطیلی به محل تخلیه‌ی ذرات متصل می‌شوند تا از این طریق دود  و بو  و ذرات کربن دی‌اکسید و سایر گازها به راحتی از محیط خانه خارج می‌شوند نکته‌ی مهم در مورد اکثر هودهای دارای داکت این است که نیازی به فیلتر تصفیه ندارند.

اگر قصد دارید هود داکتی برای آشپزخانه‌ِ خود انتخاب کنید باید قبل از هر چیز داکت‌های مناسبی برای آن انتخاب کنید و به درستی نصب کنید تا بدون مشکل بتوانند ذرات را از محیط خارج کنند. هودهای داکتی در آشپزخانه‌های تجاری کارکرد بیشتری دارند و البته به دلیل ارتفاع کم آن‌ها عموما میزان جذب بیشتری دارند. اما نمی‌توان با قطعیت این مورد را به اثبات رساند چرا که هودهای بدون داکت هم می‌توانند تا 95 درصد از دود  و ذرات موجود در فضای آشپرخانه را به درستی خارج کنند.

هود بدون داکت چیست؟

هود بدون داکت تقریبا هر جایی نصب می‌شود و نیازی به خروجی ندارند. در هودهای دارای داکت شما باید یک لوله‌ی خروجی داشته باشید تا ذرات از طریق آن خارج شوند اما هود بدون داکت نیازی به آن ندارد. این هودها دارای فیلترهای تصفیه هستند و بدون نیاز به هر گونه داکت فعالیت می‌کنند. فیلترهای داخل هود هوای آشپزخانه را به طور کامل تصفیه می‌کنند  و دود و ذرات را به طور کامل جدا می‌کنند و هوایی تمیز را مجددا وارد آشپرخانه می‌کنند. فیلترها عموما از نوع ذغالی و یا متالیک هستند که بوی بد را هم به طور کامل جذب می‌کنند. فیلترهای ذغالی قابلیت تمیز شدن دارند و بهتر است بعد از 6 ماه یک بار سرویس شوند اما سایر فیلترها می‌توانند تا 1 الی 2 سال بدون هر گونه مشکلی کار کنند و معمولا پس از این مدت این فیلترها تعویض می‌شوند.

هودهای بدون داکت عموما در آشپزخانه‌های بدون لوله تخلیه کاربرد دارند و در  هر ارتفاعی قابلیت نصب دارند. میزان مکش آن‌ها و کارایی و راندمان آن‌ها تفاوتی با نوع داکتی ندارد و به دلیل نبود سیستم داکتی امکان نشتی نیز وجود ندارد و نصب آن نیز بسیار راحت‌تر است.

مزایا و معایب هودهای داکتی پخش قطعات هود

هودهای داکتی برای خانه‌های بزرگتر و کلاسیک کاربرد دارند و در آشپزخانه‌های تجاری هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این هودها راندمان بالایی دارند  و هوا را مجددا به داخل خانه برنمی‌گردانند و مستقیما از مسیر تخلیه به خارج از خانه منتقل می‌کنند.

هودهای داکتی برای خلاص شدن از شر رطوبت و بخار بسیار مناسب‌ترند. چرا که آن‌ها فیلتر ندارند و می‌توانند مستقیما رطوبت و بخار را به خارج از خانه منتقل کنند. نمی‌توان با قطعیت گفت که کدام نوع هود بهتر است چرا که هر هود متناسب با نوع برند، اندازه، میزان نویز و مکانیزم عملکرد و و دور موتور و مواردی از این دست ویژگی‌های خاصی از خود نشان می‌دهد.

یکی از معایب هود داکتی این است که خانه حتما باید لوله تخلیه داشته باشد و عیب دیگر آن این است که این ذرات را مستقیما در محیط پخش می‌کند و در حقیقت جزو آلاینده‌های محیط زیست محسوب می‌شود. این دو عیب عمده‌ی هودهای داکتی باعث شده است تا آشپزخانه‌های مدرن به هودهای اکوفرندلی یا دوست‌دار محیط زیست روی بیاورند تا کمتر آلاینده تولید کنند. هر چند میزان این آلاینده‌ها بسیار کم است اما در مقیاس بزرگ می‌تواند آسیب‌زا باشد.

مزایا و معایب هودهای بدون داکت

مزیت عمده‌ی هودهای بدون داکت استفاده و کارایی راحت آن است و تقریبا می‌توان هر جایی نصب کرد و نیازی به سیستم تخلیه هم ندارند. اکثر خانه‌های آپارتمانی لوله‌های تخلیه ندارند و هود بدون داکت برای این آپارتمان‌ها مناسب هستند. این هودها هوا را به طور کامل تصفیه می‌کنند و اگر فیلتر آن‌ها سالم باشد میزان آلاینده‌های برگشتی به صفر می‌رسد. این فیلترها بو را نیز جذب می‌کنند و هوای خروجی بدون بو است.

مزیت محیط زیستی این هودها این است که هیچ آلاینده‌ای به محیط وارد نمی‌شود و این آلاینده‌ها به طور کامل جذب فیلتر می‌شوند. در نظر داشته باشید که این فیلترها باید یا تمیز شوند و یا پس از مدتی تعویض شوند تا کارایی خود را حفظ کنند و یکی از معایب آن‌ها هم همین تعویض مداوم فیلترها یا تمیز کردن‌ها 2 یا 3 بار در سال است.

برخی همین خاصیت گردش هوا را یکی از معایب هود بدون داکت می‌دانند چرا که به جای آوردن هوای تازه به آشپزخانه صرفا هوا را به گردش درمی‌آورد. در ضمن نمی‌تواند رطوبت و بخار را جذب کند. آشپزخانه معمولا هوای مرطوب و دارای بخاری دارد و این هودها مکانیزمی برای تخلیه رطوبت و بخار ندارند.

هودهای آشپزخانه به صورت کلی در 6 نوع ساخته می‌شوند

همه‌ی هودهای موجود در بازار عملکرد یکسانی دارند ولی در دیگر قسمت‌ها مثل رنگ، جنس بدنه و طراحی ظاهری و داخلی با هم تفاوت‌هایی دارند. برندهای داخلی و خارجی زیادی وجود دارند که مدل‌های مختلفی از هود را با طراحی‌های منحصربه‌فرد به بازار عرضه می‌کنند.

جنس بدنه هود ممکن است تماما از شیشه یا استیل باشد اما امروزه بعضی از شرکت‌های سازنده هود، در ساخت بدنه هودها از شیشه و استیل به صورت ترکیبی استفاده می‌کنند و معتقد هستند با این کار، هود زیباتر به نظر می‌رسد.

هودهای آشپزخانه از نظر شکل ظاهری و محل قرارگیری، در مدل‌های زیر ساخته می‌شوند:

1– هود زیر کابینتی: پخش قطعات هود

هود زیر کابینتی جزء پر فروش‌ترین هودهای آشپزخانه محسوب می‌شود و امروزه هم افرادی هستند که از این نوع هود استفاده می‌کنند. هود زیرکابینتی را می‌توان نوعی هود توکار دانست زیرا این نوع هود، بالای اجاق گاز و زیر کابینت نصب می‌شود و لوله خروجی هوا داخل کابینت پنهان می‌شود. از این نوع هود به عنوان هود ساده هم یاد می‌شود زیرا طراحی این هود ابتدایی و نسبت به طراحی سایر مدل های هود، ساده‌تر می‌باشد.

هودهای زیر کابینتی به دلیل اینکه به فضای کمی برای نصب نیاز دارند و اینکه قیمت مناسب‌تری نسبت به هودهای دیگر دارند، بیشتر مورد استقبال مردم قرار می‌گرفت و فروش بالایی داشتند اما این پیشتازی تا قبل از معرفی نسل جدید هودها بود. هودهای نسل جدید هم طراحی بهتر و مدرن‌تری دارند هم موتورهای آنها بهینه‌تر شده است.

پخش قطعات هود مزایای هود زیر کابینتی:

– قیمت کمتری نسبت به سایر هودهای موجود در بازار دارند به همین دلیل مقرون به صرفه هستند.

– با انواع دکوراسیون آشپزخانه سازگار می‌باشند.

– طول این نوع هود معمولا به اندازه‌ای است که فضای اجاق گاز را به خوبی پوشش می‌دهد.

– نصب کردن هودهای زیر کابینتی معمولا به راحتی انجام می‌شود و کار ساده‌ای است.

معایب هود زیر کابینتی:

– طراحی ساده و ابتدایی دارند.

– نسب به دیگر هودها، صدای بیشتری تولید می‌کنند.

– قدرت مکش کمتری دارند و دور موتور آنها فقط در 2 یا 3 حالت قابل تنظیم است.

– فیلترهای موجود در این هودها معمولا قابل شستشو نیستند و بعد از مدتی استفاده باید آنها را تعویض کرد.

پخش قطعات هود هود مورب:

هودهای مورب، طراحی مدرن‌تر و زیباتری نسبت به سایر هودها دارند و به سبب همین زیبایی، جزء پر فروش‌ترین هودها در بازار می‌باشند. در طراحی بیرونی و ساخت بدنه این هودها از شیشه یا ترکیب استیل و شیشه استفاده می‌شود که زیبایی چشم نوازی به هود می‌بخشد.

هود مورب روی دیوار و معمولا در فضایی بین کابینت‌ها نصب می‌شود. اگر انتخاب این نوع هود به صورت هوشمندانه انجام شود طوری که کاملا با دیگر وسایل آشپزخانه در تناسب باشد، زیبایی آشپزخانه دوچندان می‌شود.

مزایای هود مورب:

– همانطور که گفتیم هودهای مورب ظاهر مدرن و زیبایی دارند. تنوع ظاهری این هودها زیاد است و در طرح و رنگ‌های متفاوتی تولید می‌شود.

– فیلتری که داخل این نوع هود قرار گرفته است را می‌توان از هود جدا کرد و بعد از شستشو، فیلتر را دوباره داخل هود قرار داد و مجدد از آن استفاده کرد.

– صدای این نوع هودها هنگام روشن بودن کم است ولی باز هم این صدا به برند تولید کننده و کیفیت قطعات هود بستگی دارد.

معایب هود مورب پخش قطعات هود :

اگر بخواهیم به معایب هود مورب اشاره کنیم، باید از قدرت کم مکش این هودها بگوییم. البته قدرت مکش به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آنها کیفیت ساخت هود می‌باشد.

دیگر عامل تاثیرگذار در قدرت مکش، فاصله اجاق تا هود است که اگر این فاصله از حد استاندارد خارج شود، قدرت موتور هود برای عمل مکش کمتر می‌شود.

هود مخفی:

هود مخفی نوعی دیگر از هود آشپزخانه است که طراحی آن با دیگر هودها متفاوت است. هود مخفی به صورت توکار طراحی شده است و کاملا داخل کابینت قرار می‌گیرد. این طراحی نوع جدیدی از طراحی هودهای آشپزخانه است و امروزه اکثر افراد به دنبال خرید هود مخفی هستند.پخش قطعات هود

مزایای هود مخفی:

– داخل کابینت قرار می‌گیرد و کاملا پنهان می‌شود. از نظر عده‌ای استفاده از این هود باعث می‌شود تا کابینت‌ها نمای بهتری داشته باشند.

– مناسب آشپزخانه‌های کوچک می‌باشد.

– با هر دکوراسیونی از آشپزخانه سازگار است و همخوانی دارد.

– فضای بالای اجاق را به خوبی پوشش می‌دهد.

معایب هود مخفی:

با توجه به بررسی‌‌هایی که در مدل‌های اولیه ای نوع هود انجام شده بود، مشاهده شد که صدای هود مقداری بیشتر از دیگر مدل‌ها بوده و حتی گزارش‌هایی نیز در رابطه با قدرت مکش پایین ارائه شد اما باید گفت که مدل‌های جدیدتر و امروزی بهینه شده و با توجه به اینکه قدرت مکش این هودها افزایش یافته ولی مدل‌های جدید به گونه‌ای طراحی شده‌اند که صدای کمتری دارند.

هود شومینه ای پخش قطعات هود:

یکی دیگر از هودهای پرطرفدار در بازار، هودهای شومینه‌ای می‌باشند. این هودها مانند هودهای مورب به دیوار متصل می‌شوند و در فضای خالی بین کابینت‌ها قرار می‌گیرند. این هود‌ها به خاطر اینکه به دیوار متصل می‌شوند به نام هود دیواری هم شناخته می‌شوند.

جنس بدنه این هود از استیل است اما بعضی از برندهای تولید کننده هود، برای اینکه ظاهر هود زیباتر شود در کنار استیل از شیشه هم استفاده می‌کنند.

این هود برای آشپزخانه‌هایی مناسب است که فضای بالای اجاق گاز خالی است و کابینتی وجود ندارد.

مزایای هود شومینه‌ای:

– علاوه‌بر زیبایی، قیمت مناسبی هم دارند. پخش قطعات هود

– با توجه به اینکه قدرت مکش بالایی دارند اما صدای آنها زیاد نیست.

– اکثر مدل‌های این نوع هود دارای نشانگر تصویری هستند و بعضی از مدل‌ها نیز از سنسور تشخیص دود برخوردارند.

معایب هود شومینه‌ای:

اگر بخواهیم درمورد معایب هودهای شومینه‌ای صحبت کنیم باید بگوییم که از نظر عده‌ای این نوع هود ابعاد بزرگی دارد و مناسب آشپزخانه‌های کوچک نمی‌باشد. به صورت کلی نمی‌توان ایرادی از این هودها گرفت.

هود جزیره ای پخش قطعات هود:

این نوع هود همانطور که از نامش پیدا است، مخصوص آشپزخانه‌هایی است که اجاق گاز روی جزیره نصب شده است. شکل ظاهری این مدل، شبیه هود شومینه ای است اما این دو از نظر محل قرارگیری و نصب، متفاوت هستند.

هود جزیره ای (هود جزیره) دقیقا بالای اجاق گاز قرار می‌گیرد و به سقف متصل می‌شود و به همین دلیل جزء هودهای لوکس محسوب می‌شود.

مزایای هود جزیره ای:

– ظاهر زیبا و مدرن برای افراد سخت پسند و طرفداران وسایل لوکس.

– قدرت مکش نسبتا بالا.

– پوشش کامل فضای بالای اجاق گاز. پخش قطعات هود

معایب هود جزیره ای:

شاید تنها ایرادی که بتوان از این نوع هود گرفت، قیمت بالای آن باشد.

هود تلسکوپی:

اخیرا نوع جدیدی از هودها به نام هود تلسکوپی وارد بازار شده است و به دلیل طراحی ظاهری متفاوتی که دارد به نام هود آسانسوری هم شناخته می‌شود. طراحی این مدل از هود بسیار خاص است و به نوعی این هود را مدرن‌ترین هود آشپرخانه می‌دانند.

قیمت این هودها بسیار بالاتر از سایر هودها است ولی در واقع کارایی چندانی ندارند.

مزایا: پخش قطعات هود

– طراحی مدرن و اشغال فضای کم برای نصب و قرارگیری.

معایب:

– قیمت این هودها نسبت به سایر هودها بسیار بالا است.

– این هودها فضای اجاق را به خوبی پوشش نمی‌دهند.

– قدرت مکش چندان بالایی ندارند.

– به دلیل ریلی بودن قطعات هود، تمیز کردن آن کار دشواری است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید