قطعات کامپیوتر

کول پد لپ تاپ چیست

کول پد لپ تاپ

کول پد لپ تاپ چیست؟

اولین سوالی که باید به آن پاسخ بدهیم این است که اصلا کول پد لپ تاپ چیست؟ به طور طبیعی در تمامی لپ­‌تاپ­‌هایی که طراحی و تولید می­‌شوند، فن یا پره­‌هایی وجود دارند که وظیفه این پره­‌ها این است که با ایجاد چرخش، قطعات لپ‌تاپ شما را خنک نگه دارند. اصلاً چرا این قطعه­‌ها داغ می‌­شوند؟ دلیلش ساده است، هنگام کار قطعات لپ­‌تاپ، بخشی از انرژی این قطعات به شکل گرما از آن خارج می­‌شوند که اگر این گرما کنترل نشود، ممکن است برای دستگاه شما مشکل ایجاد کنند.

کاربرد کول پد لپ تاپ

هر مدل لپ تاپ باید طوری طراحی و تولید شود که بدون نیاز به کول پد لپ تاپ نیز بتواند کار کند. هیت سینک‌، فن‌های خنک کننده و به طور کل سیستم خنک کننده‌ی لپ تاپ‌ها (خصوصا مدل‌های با کیفیت‌تر از برندهای معتبر) باید بتوانند از پس حرارتی که دستگاه تولید می‌کنند بربیایند.

اما شرایط نیز هست که باعث می‌شود کولینگ لپ تاپ به تنهایی پاسخ‌گوی نیاز شما نباشد. اگر از لپ تاپ طی روز بیش از اندازه استفاده کنید، یا با کارهای سنگینی مثل گیم یا رندر گرافیکی طی روز به لپ تاپ فشار بیاورید، ممکن است دستگاه بیش از اندازه داغ شود و سیستم خنک کننده‌ی لپ تاپ به تنهایی برای کنترل حرارتِ آن کافی نباشد.

همچنین همان طور که اشاره کردیم، کول پد  به عنوان یک پایه‌ی مناسب برای لپ تاپ می‌تواند به کار رود. اگر لپ تاپ را روی سطحی مانند فرش یا موکت قرار دهید – که باعث افزایش گرما و جلوگیری از گردشِ هوای خنک می‌شود – قرار دادن کول پد زیر لپ تاپ هم مستقیما به خنک‌تر شدن دستگاه کمک می‌کند هم با قرار گرفتن میان فرش و دستگاه فضای بهتری برای گردش هوا ایجاد می‌کند.

انواع مختلف کول پد لپ تاپ

کول پد لپ تاپ در شیوه خنک کردن لپ تاپ باهم تفاوت دارند؛ این تفاوت آن‌ها را به دو دسته فعال و غیرفعال تقسیم می‌کند. کول پدهای غیرفعال بدون فن هستند و برای ایجاد فاصله بین میزکار و لپ تاپ به کار می‌روند. با بیشتر شدن فاصله لپ تاپ از میز، گردش هوای زیر لپ تاپ هم افزایش می‌یابد؛ با بیشتر شدن گردش هوا، فن‌های لپ تاپ عملکرد بهتری دارند.

دسته فعال از یک یا چند فن خنک کننده استفاده می‌کنند، و دور موتور قابل تنظیم دارد. که با قرار گرفتن زیر لپ تاپ، هوای خنک را به دستگاه انتقال می‌دهند. در قدرت خنک کنندگی کول پد   فعال تعداد و سرعت چرخش فن‌ها اهمیت دارد. این نوع از خنک کننده قدرت بیشتری دارد و بیشتر برای لپ تاپ‌های گیمینگ استفاده می‌شود.

آیا استفاده از کول پد لپ تاپ ضروری است؟

ضرورتی برای استفاده از پایه های کول پد لپ تاپ  وجود ندارد ، مخصوصا برای کسانی که جابه جایی زیادی دارند و بیشتر اوقات در مسافرت و مشغول ماموریت های مختلف هستند اما پایه های خنک کننده ویژگی های بسیار زیادی دارند که این ویژگی ها باعث افزایش کارایی شما در هنگام استفاده از لپ تاپ خواهد شد و در آخر بهتر است بر اساس شرایط و نیاز های خود این موضوع را بررسی کنید .

 کول پد چگونه به خنک کردن لپ تاپ کمک می کند؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، کول پد   بسته به نوعشان به دو روش باعث خنک شدن لپ تاپ شما می شوند:

کول پد لپ تاپ فعال (Active) : این کولرها برای خنک نگه داشتن بدنه لپ تاپ شما و ایجاد جریان هوای اضافه از فن یا پنکه های کوچک استفاده می کنند. برخی از کول پدهای فعال گرما را از لپ تاپ بیرون می کشند و عملکردی مکشی شبیه به جاروبرقی دارند. برخی دیگر از انواع کولرهای فعال، برعکس عمل می کنند و با کمک فن ها جریان هوای خنک را به داخل دستگاه می دمند.

کول پد لپ تاپ غیرفعال (Passive)

این نوع از خنک کننده لپ تاپ بدون فن، برای کار کردن نیاز به برق ندارد. در واقع کار آن ها توسط فعل و انفعالات شیمیایی انجام خواهد شد، معمول ترین نوع کول پد غیرفعال، کولر رسانا یا کول پد مایع است. وجود ترکیب نمک آلی در این کول پدها باعث خواهد شد تا گرمای لپ تاپ جذب شود.

با این حساب می توان گفت که کول پدهای پسیو بین 6 تا 8 ساعت می توانند خنک کنندگی لپ تاپ را مورد پشتیبانی قرار دهند. البته این نوع از کول پدها برای لپ تاپ هایی که فن آن ها در پایین دستگاه قرار دارد توصیه نمی شود. برخی دیگر از انواع کولرهای غیرفعال، صفحاتی هستند که با بالا بردن لپ تاپ از سطح زمین، منجر به بهبود کارکرد سیستم تهویه داخلی لپ تاپ می شوند. تولید کنندگان این دستگاه را با تکیه بر مواد مقاوم و ضد حرارت مثل آلومینیوم ساخته اند.

در مورد ارجحیت مدل های پسیو و اکتیو باید اشاره کنیم که کول پد لپ تاپ  اکتیو کارایی بهتری دارند و عمر آن ها طولانی تر است. کول پدهای پسیو در صورت آسیب دیدن بدنه، دچار نشتی می شوند.

کول پد لپ تاپ چه فوایدی دارد؟

  • دمای لپ تاپ را پایین می آورد : وظیفه اصلی کول پد لپ تاپ  پایین نگه داشتن دمای لپ تاپ است. با این کار عمر لپ تاپ افزایش پیدا می کند و عملکرد آن بهبود می یابد. بررسی ها نشان داده اند لپ تاپ هایی که از کول پد استفاده می کنند در حین اجرای برنامه های سنگین ۵ درجه خنک تر از لپ تاپ های عادی هستند.
  • سطح صاف و محکم تری برای کار فراهم می کند : کول پد لپ تاپ  خنک کننده به نحوی طراحی می شوند که لپ تاپ به خوبی روی آن ها ثابت بماند. بنابراین برای افرادی که می خواهند در هر حالتی با لپ تاپ کار کنند، سطحی صاف و محکم فراهم می آورد. این مزیت کول پد   برای گیمرها جزو مزایای اساسی به شمار می آید چرا که به آن ها اجازه می دهد در هر وضعیتی به راحتی بازی کنند.
  • جلوگیری از مکش پرز و گرد و خاک فرش : یک مزیت مهم دیگر  کول پد این است که گذاشتن لپ تاپ روی فرش باعث جذب پرزهای فرش به داخل لپ تاپ می شود. ولی کول پد لپ تاپ یک فاصله بین سطح فرش با سیستم خنک کننده لپ تاپ ایجاد می کند و مانع مکش پرزها می شود، البته در این حالت بهتر است از کول پد خاموش استفاده شود.
  • طراحی ساده و کاربر محور کول پد لپ تاپ  : پدهای خنک کننده طراحی بسیار ساده ای دارند. این ابزارها اصلا پیچیده نیستند و هر کسی می تواند به راحتی و بدون دانش خاصی از آن ها استفاده کند. شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چگونه از کول پد استفاده کنیم؟ پاسخ بسیار سادست! فقط کافیست USB آن را به یکی از پورت های USB لپ تاپتان متصل کنید و کول پد را زیر لپ تاپ خود قرار دهید؛ به همین سادگی!
  • جلوگیری از درد گردن : مهمترین مزیت کول پد لپ تاپ  این است که می تواند لپ تاپ را بالا آورده و از خم شدن سر برای دیدن مانیتور جلوگیری کند. این مورد به خصوص در طولانی مدت خیلی اهمیت پیدا می کند. البته در این حالت استفاده از تاچ پد و کیبورد و کمی سخت می شود، به همین دلیل بهتر است یک کیبورد و ماوس USB هم تهیه کنید و کیبورد را روی میز قرار دهید.

معایب استفاده از کول پد لپ تاپ 

همانطور که در مورد کاربرد این وسیله و تاثیر مستقیم آن در افزایش طول عمر لپ تاپ آگاهی پیدا کردید، بهتر است یک نکته مهم در مورد کول پد را بخاطر داشته باشید.

در صورتی که لپ‌تاپ شما نیازی به خنک‌کردن نداشته‌و حرارت‌سیستم در حد معمول‌است، استفاده از کول پد کاملا بیهوده‌است .زیرا مصرف برق، باتری شما را زودتر از قبل خالی می کند .

همچنین باعث اسجاد نویز و ایجاد نوسانات برقی در لپ تاپ شما شده .

همچنین برخی مدل های کول پد   که از دو فن استفاده می کنند ؛و برخی چراغ های تزئینی بر روی آن ها تعبیه گردیده، مصرف باتری را تحت تاثیر بیشتری می گذارند. راه حل ما استفاده از یک پاوربانک و یا استفاده از یک شارژر 5 ولتی (شارژر موبایل )می باشد  به این ترتیب دیگر برق کول پد از لپ تاپ تامین نمی شود. پس هم به باتری لپ تاپ اسیب نمی رساند و هم ایجاد نوسان در برق لپ تاپ نمی کند . توجه به این نکته ریز و در این حال‌کاربردی می‌تواند در استفاده شما از کول پد بسیار اثر بخش‌باشد .

نکات مهم هنگام انتخاب کول پد لپ تاپ 

مهم ترین نکته برای انتخاب کول پد  ، سازگاری آن با لپ تاپ است. خنک کننده باید با نوع و اندازه لپ تاپ سازگار باشد. قابل تنظیم بودن کول پدها یکی دیگر از نکات قابل توجه است. قابلیت تنظیم پایه ها به ایجاد جریان هوای مناسب برای خنک کنندگی بهتر کمک می‌کند. در انتخاب کول پدهای فعال تعداد، اندازه و سرعت چرخش فن‌ها حائز اهمیت است.

راهنمای خرید کول پد لپ تاپ

در هنگام خرید کول پد  باید نکات‌زیر را مدنظر قرار دهید تا پد مناسب‌تری را برای خودتان انتخاب‌کنید:

  • ظرفیت خنک‌کنندگی: درحین خرید حتما باید دقت‌کنید که پد موردنظر شما چند فن‌دارد و قدرت‌چرخش فن‌ها چند دور در دقیقه‌است؟ این موضوعات ظرفیت خنک‌کنندگی کول پد   را نشان می‌دهند. پدی بهتر است که ظرفیت بیشتری برای خنک کردن لپ تاپ داشته باشد.
  • سرعت فن قابل‌تنظیم: برخی از فن‌ها دارای قابلیت تنظیم سرعت هستند. به این ترتیب شما می‌توانید سرعت گردش آن‌ها را متناسب با فعالیتتان تنظیم کنید. این موضوع تا حدودی از سروصدای فن می‌کاهد.
  • منبع تغذیه کول پد لپ تاپ : دقت کنید که پد خنک‌کننده‌ی شما با USB کار می‌کند یا نیاز به آداپتور دارد.
  • میزان سروصدا: با این که بیشتر پدهای خنک‌کننده بسیار کم صدا هستند، اما توجه به میزان سروصدا یکی از مهم‌ترین فاکتورها در حین خرید است.
  • موقعیت قابل‌تنظیم: برخی از کول پد  به نحوی طراحی شده‌اند که می‌توان موقعیت آن‌‌‌ها را تنظیم کرد، داشتن این قابلیت کمک می‌کند راحت‌تر با آن کار کنید.
  • اندازه: مطمئن شوید که سایز کول پد با لپ‌تاپ شما هماهنگی دارد.

مشخصات کول پد خوب

اولین نکته‌­ای که باعث می­‌شود تا کول پد لپ تاپ  مدنظر ما یک محصول خوب به حساب بیاید این است که قدرت خنک کنندگی بالایی داشته باشد. این قدرت خنک کنندگی بالا به تعداد و نوع فن­‌های استفاده شده در دستگاه نیز بستگی دارد. دومین موردی که کول پد لپ تاپ را در دسته خوب­‌ها قرار می­‌دهد، سبک بودن و نوع طراحی آن است. اگر طراحی کول پد ظریف و سبک باشد، قابل حمل کردن است و این خود به تنهایی یک نکته بسیار خوب است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید