دزدگیر, دوربین مدار بسته

سیستم های امنیتی بانک ها

سیستم های امنیتی بانک ها

سیستم های نظارتی امنیتی بانک ها

شاید فکر کنید که نصب دوربین مدار بسته و یا یک سیستم نظارتی و امنیتی دیگر مانند نصب دزدگیر اماکن برای تامین امنیت در بانک ها کافی باشد. اما ما در این مقاله شما را با 7 نوع سیستم مدرن و پیشرفته ای که به کار بردن آن ها در کنار دوربین مداربسته و دزدگیر اماکن به افزایش چشمگیر امنیت بانک ها کمک می کند؛ اشاره خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

همانطور که شما می دانید، بانک ها محل نگهداری اموال ارزشمند مردم بوده و همیشه مورد توجه سارقین قرار دارند. در سرقت هایی که از بانک ها می شود علاوه بر خسارت های مالی که به جای می گذارد، خسارت های جانی نیز ممکن است داشته باشد که این مورد بسیار دلخراش است.

در صورتی که بانک ها سیستم‌ های بهتری داشته باشند، مسئولان می ‌توانند ظرف چند دقیقه به بانک برسند و مجرمان را دستگیر کنند. با گذشت زمان، توجه به این نکته مهم است که مجرمان نیز باهوش تر می شوند، ما باید یک قدم جلوتر از آن ها باشیم. همان طور که گفته شد؛ در این مقاله 7 نوع سیستم نظارتی که بانک ها به آن نیاز دارند را معرفی خواهیم کرد و در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد.

سیستم های نظارتی

سیستم های نظارتی بخش مهمی از ایمن سازی بانک ها هستند. این سیستم‌ها از دوربین‌های مدار بسته و دزدگیر ها گرفته تا سیستم‌های هشدار پیچیده که در صورت دیدن کوچکترین مشکل به مجریان قانون اطلاع می دهند وجود دارند. وجود سیستم ‌های امنیتی می ‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده برای دزد های احتمالی عمل کند.سیستم امنیتی بانک ها

سنسورهای شکست شیشه (Glass Break Sensors)

این مورد یکی از مهم ترین سیستم های نظارتی در بانک است، حتی مهم تر از فیلم دوربین مدار بسته.

این حسگر ها تشخیص می‌دهند که آیا شیشه‌ ای شکسته است یا خیر. از این سنسور ها اغلب در نزدیکی درهای شیشه ای یا پنجره های شیشه ای فروشگاه ها، بانک ها و غیره استفاده می شود.

شکستن شیشه یک عمل خشونت آمیز است. اگر هیچ سنسوری وجود نداشته باشد، تا زمانی که مقصر فرار کند، هیچ کس از وقوع حادثه مطلع نخواهد شد. ادرصورت وجود این سنسورها را در بانک، به محض شکستن هر شیشه به مقامات هشدار داده می شود و در عرض چند دقیقه در بانک حاضر می شوند. علاوه بر این، مجرمان ممکن است از این موضوع آگاه نباشند، بنابراین احتمال دستگیری آن ها بیشتر خواهد شد.

سیستم امنیتی بانک ها آکوستیک (Acoustic )

این سنسور ها به صدا حساس هستند. آن ها  برای تشخیص صدا از میکروفون های که به مدارات الکترونیکی متصل هستند استفاده می کنند. حسگرهای پیچیده تر از یک فرآیند دو مرحله ای استفاده می کنند. اگر دامنه صدا به سطح خاصی برسد، این سنسورها فعال می شوند و صدا را تجزیه و تحلیل می کنند. سپس به دنبال شباهت های آماری با نمونه های مختلف صدای شکستن شیشه هستند. اگر به یکی از صدا ها شباهت داشته باشد، هشدار داده خواهد شد.

سیستم امنیتی بانک هاشوک (Shock)

برخلاف ردیاب های آکوستیک ، ردیاب های شکست شیشه شوک مستقیماً روی شیشه پنجره یا در قرار می گیرند. آشکارسازهای شکست شیشه شوک به صدا واکنش نشان نمی دهند، اما در عوض ارتعاشات را احساس می کنند. هر کدام یک سیم برق دارند که  به شیشه وصل می شوند. هر حرکت شیشه سیم را به حرکت در می آورد و موجب می شود تا زنگ هشدار به صدا در آید.

سیستم امنیتی بانک ها سنسور های حرکت

حسگرهای حرکتی برای تشخیص نفوذ افراد غیر مجاز در نظر گرفته شده اند. این امر به ویژه در شب هایی که ممکن است دستکاری کرکره ها اتفاق بیفتد بسیار مؤثر بوده و بلافاصله به مقامات هشدار داده می شود و آن ها در کوتاه ترین زمان خود را به بانک می رسانند.

بر خلاف بسیاری از انواع دیگر حسگرها، حسگرهای حرکت معمولاً سیستم های تعبیه شده با سه جزء اصلی هستند: یک واحد حسگر، یک رایانه جاسازی شده، و سخت افزار (یا جزء مکانیکی). این سه بخش با توجه به نوع عملکرد سنسور در اندازه و پیکربندی متفاوت هستند چرا که سنسور های حرکتی برای موارد مختلفی استفاده خواهند شد. به عنوان مثال، از سنسورهای حرکتی می توان برای فعال کردن نورافکن ها، راه اندازی آلارم های صوتی، فعال کردن سوئیچ ها و حتی هشدار به پلیس استفاده کرد.

سنسور حرکت فعال (Active)

سنسورهای فعال هم فرستنده و هم گیرنده دارند. این نوع سنسور با اندازه گیری تغییرات در میزان صدا و یا بازتاب صدایی که فرستنده می فرستد و به گیرنده می رسد، حرکت را تشخیص می دهد. هنگامی که جسمی در میدان حسگر را قرار می گیرد، یک پالس الکتریکی به کامپیوتر تعبیه ‌شده ارسال می‌ شود که به نوبه خود با اجزای مکانیکی تعامل دارد.

رایج ترین نوع سنسور حرکت فعال از فناوری حسگر اولتراسونیک استفاده می کند. این حسگرهای حرکتی امواج صوتی را برای تشخیص وجود اشیا منتشر می کنند. همچنین سنسورهای مایکروویو (که تشعشعات مایکروویو را ساطع می کنند) و سنسورهای توموگرافی (که امواج رادیویی را ارسال و دریافت می کنند) وجود دارد.

سنسور حرکت غیر فعال (Passive)

برخلاف سنسور حرکت فعال، سنسور حرکت غیرفعال فرستنده ندارد. حسگر به جای اندازه ‌گیری بازتاب صدا، حرکت را بر اساس افزایش تشعشع در محیط تشخیص می‌دهند.سیستم امنیتی بانک ها

 پرکاربردترین نوع سنسور حرکت غیرفعال در سیستم های امنیتی ، سنسور مادون قرمز غیرفعال (PIR) است. این سنسور برای تشخیص تشعشعات مادون قرمز ساطع شده به طور طبیعی از بدن انسان طراحی شده است. گیرنده در فیلتری قرار دارد که فقط به مادون قرمز اجازه عبور از آن را می دهد. هنگامی که شخصی وارد میدان تشخیص سنسور PIR می شود، تفاوت در تابش به سمت گیرنده ایجاد می شود. این تغییر باعث می شود که واحد حسگر، داده های الکتریکی را به کامپیوتر و قطعه سخت افزاری تعبیه شده ارسال کند.

سنسور های دود

سنسور های دود برای تشخیص آتش استفاده می شود. آنها معمولاً به سیستم اعلام حریق متصل می شوند.

سیستم امنیتی بانک ها فوتوالکتریک (اپتیکال)

یک آشکارساز فوتوالکتریک پراکندگی ناگهانی نور را زمانی که دود وارد محفظه آشکارساز می شود، حس می کند و زنگ هشدار را ایجاد می کند. سنسور های دود فوتوالکتریک به طور متوسط ​​15 تا 50 دقیقه سریعتر از سنسورهای یونیزاسیون به  به آتش در مراحل اولیه و دود شدن آن واکنش نشان می دهند.

یونیزاسیون (فرایند فیزیکی)

سنسور های دود یونیزه‌ کننده به ذرات ریز دود بسیار حساس هستند و معمولاً 30 تا 90 ثانیه سریع ‌تر از سنسور های فوتوالکتریک به آتش‌ های شعله‌ ور واکنش نشان می دهند. این نوع از سنسور ها مقدار کمی از مواد رادیواکتیو را بین دو صفحه باردار الکتریکی حمل می کنند که باعث یونیزه شدن هوا و ایجاد جریان بین صفحات می شود. هنگامی که دود وارد محفظه می شود، جریان یون ها را مختل می کند و در نتیجه جریان را کاهش می دهد که پیامد آن فعال شدن زنگ هشدار است.

سنسور 5 بعدی

این سنسور به لنزهای دوربین مداربسته مربوط است. یک سنسور 5 بعدی قابلیت این را دارد که دوربین مداربسته را به اندازه یک DSLR قدرتمند کند. مجرمان می دانند که دوربین های مداربسته نصب هستند به همین دلیل با آمادگی قبلی می آیند و اکثر قسمت های صورت و بدن خود را می پوشانند. در صورتی که دوربین مداربسته شما قدیمی باشد، ویدیویی با کیفیت پایین خواهید داشت که برای شناسایی مجرمان نقابدار کافی نیست. یک سنسور 5 بعدی کوچکترین جزئیات مانند خال های مادرزادی، خالکوبی ها یا زخم ها را نشان داده که این امر فرآیند شناسایی را بسیار آسان تر می کند.

سیستم های صوتی

بانک ها و همچنین دستگاه های خودپرداز، باید تقویت کننده میکروفون و بلندگو را برای عملیات ضبط صدا داشته باشند. در این صورت تمام صدا های اطراف ضبط می شود و در مواقع اضطراری پلیس می تواند از آن ها استفاده کند.

سیستم امنیتی بانک ها پنل هشدار نفوذ

یک دستگاه مجهز به اینترنت اشیا (IOT) است که از سنسور های مغناطیسی و لرزشی تشکیل شده است. این سنسور ها ارتعاشات به وجود آمده ناشی از اعمالی مانند سوراخ کردن یا چکش زدن را شناسایی می کنند و از این طریق نفوذ یک فرد غیر مجاز را تشخیص می دهند. یک سیستم هشدار نفوذ به مقامات این امکان را می دهد که سریعاً اقدامات لازم را انجام دهند زیرا بلافاصله به آن ها اطلاع داده می شود.

هشدار دستکاری (Tamper Alert)

دستگاه های خودپرداز به جز یک دوربین مداربسته تجهیزات امنیتی دیگری ندارند در نتیجه دزدیدن آن ها می تواند کار راحتی برای سارقان باشد. در صورتی که دستگاه خود پرداز مجهز به این وسیله باشد، هنگام دستکاری دستگاه زنگ هشدار به صدا در خواهد آمد. Tamper Alert ها توسط ارتعاشات خاصی تحریک می شوند و همچنین دارای هشدار های حرارتی هستند که در صورت سوختن دستگاه به صدا در می آیند.

سخن نهایی سیستم امنیتی بانک ها

در صورتی که همه سیستم های نظارتی که در بالا در مورد آن ها توضیح دادیم با یکدیگر ادغام شوند بانک ها مکان های امن تری خواهند شد و در مواقع اضطراری می شود زودتر به مقامات هشدار داد و به آن ها کمک می شود تا هرچه زودتر سارقان را دستگیر کنند و هم از خسارت های جانی و هم خسارت های مالی جلوگیری می شود. این سیستم‌ ها بسیار فراتر از راه‌حل ‌های دوربین مداربسته هستند، زیرا هر نشانه‌ ای از خرابی، خواه سر و صدای زیاد یا شکستن شیشه و غیره شناسایی می‌شود و آلارم‌ ها به‌طور خودکار به صدا در می‌آیند، که باعث می‌ شود عمل سرقت از بانک برای مجرمان بسیار خطرناک باشد.سیستم امنیتی بانک ها

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید