پوشاک

انواع دکمه برای مانتو فرم و مدل‌های دیگر مانتو

انواع دکمه برای مانتو فرم و مدل‌های دیگر مانتو

انواع دکمه از نظر اندازه، شکل، مواد و تعداد سوراخ متفاوت هستند. شناسایی نوع دکمه‌های مورد استفاده در لباس افراد، می‌تواند چشم‌انداز تازه‌ای در مورد پوشش آن‌ها ایجاد کند. در این مقاله از گروه ایندو فرم تولید کننده انواع مانتو شلوار اداری و رسمی قصد داریم به معرفی شماری از دکمه‌هایی که در دوخت مانتو فرم از آن‌ها استفاده می‌شود، بپردازیم.

نگاهی دقیق به انواع دکمه‌

اولین دکمه‌ها زینتی بودند و از استخوان، شاخ، برنز و چوب ساخته شده بودند. قدیمی‌ترین دکمه زینتی، از پوسته ساخته شده است که قدمت آن پنج هزار سال تخمین زده شده و در پاکستان کشف شده است. رومیان باستان، از دکمه‌ها برای بستن لباس استفاده می‌کردند. اما تا دوره قرون وسطی، بسیاری از آن‌ها از فلز گران‌بها و پارچه‌های گرانقیمت ساخته می‌شدند. بنابراین، فقط افراد مرفه از آن استفاده می‌کردند. انقلاب صنعتی، دکمه‌ها را برای افراد ثروتمند کمتر در دسترس قرار داد.

دکمه‌های چهار حفره تخت، در حالیکه دکمه‌های برنجی محبوب شدند، معرفی شدند. در قرن بیستم، بسیاری از دکمه‌های مدرن، تزیینی و کاربردی بودند که حتی با اختراع زیپ نیز ماندگار شدند. در ادامه مطلب قصد داریم چند دکمه رایجی که امروزه برای بسیاری از مانتو فرم استفاده، از آن‌ها استفاده می‌شود را با ذکر کاربرد آن‌ها، به شما معرفی کنیم.

انواع دکمه پلاستیکی با دو یا چهار سوراخ

 دکمه‌های تخت، رایج‌ترین نوع دکمه برای مانتو هستند و معمولاً بسیار صاف هستند. دو یا چهار سوراخ در مرکز دارند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را با دست و یا چرخ خیاطی، به مانتو خود وصل کنید. این دکمه ها معمولا از چوب، فلز و شیشه و یا حتی سرامیک ساخته شده‌اند. در واقع یکی از مزایای بسیاری که در انتخاب دکمه‌های تخت برای مانتو وجود دارد این است که، بسیار متنوع هستند و در اکثر مانتوهای فرم ظاهر خوبی دارند. علاوه بر این، آن‌ها در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود دارند. کار با دکمه‌های تخت آسان است. این دکمه‌ها با دوام هستند که محبوبیت آن‌ها را تکمیل می‌کند. دکمه‌های تخت همچنین می‌توانند دارای برجستگی یا لب‌های فانتزی باشند. به این معنی که همیشه کاملاً مسطح نیستند. در چنین مواردی، جذابیت یک دکمه فانتزی و عملی بودن یک دکمه تخت را به طور همزمان با هم به دست می‌آورید.

بست‌های قلاب مانند

 بست‌های قلاب مانند، معمولا نوعی دکمه در نظر گرفته می‌شوند. زیرا کاربردهای آن‌ها بسیار شبیه دکمه است. از یک طرف از  یک قلاب کوچک و از طرف دیگر از یک وسیله شبیه چشم تشکیل شده است. چشم، سوراخ کوچکی است که قلاب در آن قرار می‌گیرد. استفاده از این نوع دکمه بسیار ساده است و پس از دوختن آن‌ها در لباس فرم، در دو قسمت قرار می‌گیرند که در کنار هم قرار دارند. یکی از بزرگترین مزایای اتصال دهنده‌های قلاب و چشم، این واقعیت است که آن‌ها بسیار ارزان بوده و دارای اندازه‌ها و اشکال متنوعی هستند. بنابراین، یافتن چیزی که دوست دارید چندان سخت نیست و اگر همزمان ده‌ها مانتو برای پرسنل خود سفارش دهید، پروژه می‌تواند بسیار ارزان قیمت تمام شود.

انواع دکمه شکری

دکمه‌ی شکری، دکمه‌ای است که در پشت آن به جای سوراخ در مرکز، یک حلقه یا سوراخ کوچک داشته باشد و این حلقه همان چیزی است که هنگام دوختن دکمه روی مانتو، سوزن خود را در آن قرار می‌دهید. دکمه‌های شکری همچنین می‌توانند، در قسمت پشت دکمه دارای یک قسمت برجسته باشند که حاوی سوراخ است و برای زمانی که می‌خواهید ظاهری کمی بلند، برای دکمه‌های خود، روی مانتو فرم داشته باشید، بسیار مناسب است. به عبارت دیگر، دکمه‌ها روی مانتو صاف قرار نمی‌گیرند. اما در عوض کمی بالاتر از لباس بلند می‌شوند و ظاهری بسیار ظریف به آن می‌بخشند.

دوختن دکمه ساق بلند، کمی متفاوت از دوختن دکمه صاف است. اما با کمی تمرین و تحقیق، این کار می‌تواند بسیار ساده باشد. دکمه‌های شکری می‌توانند در دهها رنگ و اندازه وجود داشته باشند. اما نکته مشترک همه آن‌ها این است که، به جای اینکه روی مانتو قرار گیرند، کمی از روی پارچه مانتو بلند شده‌اند. این دکمه‌ها از مواد بسیار مقاوم و بادوام ساخته شده‌اند و در مجموع، خرید دکمه‌های شکری به دلایل متعدد، یک انتخاب هوشمندانه است.

دکمه‌ گل میخ دار

 گل میخ‌‌ها معمولاً با شلوار جین در ارتباط هستند. اگرچه می‌توانید از آن‌ها برای سایر لباس‌های خود، مثل مانتو هم استفاده کنید. دکمه‌های گل میخ دارای دو قسمت هستند و یکی به قسمت دیگر متصل می‌شود. اما برخلاف بست‌های قلاب و چشم که در دو مکان مختلف دوخته می‌شوند، دکمه‌های گل میخ پس از قرار گرفتن در سوراخ دکمه، به یکدیگر فشار داده می‌شوند. آن‌ها توسط یک ابزار خاص به هم فشرده می‌شوند که آن‌ها را به شیوه‌ای بسیار قوی به هم فشار می‌دهد. بنابراین، به محض نصب، بیرون آوردن آن‌ها از سوراخ دکمه غیر ممکن است. برخی از این دکمه‌ها را می توان با استفاده از یک نخ فوق العاده محکم دوخت. با این حال، آن‌هایی که با استفاده از ابزارهای ویژه فشار داده می‌شوند، نتیجه طولانی‌تری دارند.

انواع دکمه عاج فیلی

 این دکمه‌ها نازک و بلند هستند و به دلیل طول آن‌ها، عبور از سوراخ‌های کوچک‌تر برای آن‌ها، راحت‌تر از دیگر دکمه‌های گرد یا مربع است. این دکمه‌ها نیز یک انتخاب مناسب برای یک مانتو فرم محسوب می‌شوند. بنابراین، اگر می‌خواهید یک دکمه جذاب و چشم نواز برای مانتو خود داشته باشید، دکمه‌های عاج فیل یک انتخاب عالی هستند. بسیاری از آن‌ها دو سوراخ در مرکز دارند و از موادی مانند چوب ساخته شده‌اند. این دکمه‌ها، معمولا از چوب یا پلاستیک ساخته می‌شوند و دارای طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی هستند. بنابراین، این دکمه‌ها با کاربرد آسان و همه کاری خود، می‌توانند گزینه‌ای عالی برای بسیاری از پروژه‌های خیاطی شما باشند و شما می‌توانید از آن‌ها برای مانتو و انواع لباس‌های خود استفاده کنید.

انواع دکمه پارچه‌ای

 شاید بزرگترین مزیت انتخاب دکمه‌های پارچه‌ای این باشد که در انواع پارچه‌ها، اعم از روشن و تیره، جامد یا چاپی و یا نخی موجود است. اگر تصمیم به خرید یکی از این دکمه‌ها را برای مانتوی خود دارید، خبر خوب این است که ارزان‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. در بیشتر موارد، دکمه‌های پارچه‌ای در واقع همان دکمه‌‌های فلزی هستند که با پارچه پوشانده شده‌اند. اگر خیاطی از نظر شما نوعی سرگرمی است و تعداد زیادی خرده پارچه در خانه دارید، ایجاد دکمه‌های پارچه‌ای زیبا با برخی از آن‌ها، راهی عالی برای شکوفایی خلاقیت شما است. دکمه‌های پارچه‌ای می‌توانند به صورت راه راه، یکرنگ و طرح‌های چاپ شده مانند حروف یا آرم باشند.

دکمه‌ شیشه‌ای

انواع دکمه بر خلاف آنچه که بسیاری از مردم فکر می‌کنند، رنگ همه دکمه‌های شیشه ای روشن نیست و در واقع، اکثر دکمه‌های شیشه‌ای دارای اشکال، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی هستند. این دکمه‌ها می‌توانند به هر نوع لباسی که روی آن‌ها می‌دوزید، مثل یک مانتو فرم، جلوه خاصی بدهند. آنان می‌توانند کوچک و بزرگ و گرد باشند. شیشه استفاده شده در طرح‌های شیشه‌ای، در برابر خراش مقاوم است و شکستن و آسیب دیدن آن دشوار است. بنابراین، می‌توانید از آن‌ها روی مانتو فرم خود استفاده کنید، بدون اینکه نگران شکستن آن‌ها باشید. از همه بهتر، دکمه‌های شیشه‌ای می‌توانند تخت یا ساق‌دار باشند و دارای رنگ‌هایی هستند که شامل طلایی، قرمز، آبی روشن و یا حتی بنفش هستند. این دکمه‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های گوناگونی تولید می‌شوند و شما همیشه می‌توانید چیزی را پیدا کنید که با سلیقه و علاقه شما مطابقت داشته باشد. شیشه ظریف و شیک است. چشم‌نواز و بی‌نظیر است. وقتی دکمه‌های مانتوی شما از شیشه ساخته شده باشند، مطمئناً توجه اطرافیان را به خود جلب خواهید کرد.

دکمه چرم

 دکمه‌های چرمی به هر لباسی که متصل شود، ظاهری بسیار ظریف به آن می‌بخشد. این دکمه‌ها هم در چرم اصل و مصنوعی و هم در رنگ‌ها و بافت‌های مختلف وجود دارند. دکمه‌های چرمی، علاوه بر این که می‌توانند گرد، مربع، مستطیل یا هر شکل دیگری باشند، به صورت تخت یا گنبدی، بژ روشن یا مشکی و در سایه‌ها و طرح‌های بسیار زیاد تولید می‌شوند که می‌تواند انتخاب را برای شما آسان کند. دکمه‌هایی که از چرم واقعی ساخته می‌شوند، دوام، ماندگاری و زیبایی زیادی دارند. اگر در مانتویی که پوشیده‌اید از دکمه‌های چرمی استفاده شده است، قطعاً توجه اطرافیان معطوف به شما خواهد شد.

دکمه‌ فلزی

انواع دکمه دکمه‌های فلزی، یک نوع دکمه بسیار متداول هستند و شما می‌توانید انواع فلزات را هنگام خرید آن‌ها پیدا کنید. دکمه‌های فلزی معمولا از موادی مانند قلع و فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند و می‌توانند صاف، بافت‌دار، چکش خورده، رج‌دار و یا حتی با طرح‌های مختلف حک شوند. شما می‌توانید دکمه‌های فلزی را با رنگ‌های نقره‌ای، برنجی و بسیاری دیگر از فلزات، پیدا کنید. بهترین قسمت ماجرا اینجا است که می‌توانید این دکمه‌ها را به صورت استاندارد و یا همان طور که می‌خواهید به صورت فانتزی بخرید. آن‌ها می‌توانند بزرگ و کوچک، گرد یا بیضی روشن یا تیره باشند.

فلز یک ظاهر کلاسیک برای دکمه است و فقط به این دلیل که موادی مانند برنج یا حتی نقره استرلینگ را انتخاب می‌کنید، به این معنی نیست که در آخر با یک دکمه سنگین روبرو خواهید شد که شما را در مانتویی که می‌پوشید ناراحت کند. در حقیقت، دلایل بی‌شماری برای محبوبیت بسیار زیاد دکمه‌های فلزی وجود دارد. اگر فقط یک بار از این دکمه‌ها استفاده کنید، می‌فهمید که چرا چنین است.

دکمه پلی استر

انواع دکمه  پلی استر ماده‌ای بسیار متداول برای دکمه‌ها است. زیرا نوعی پلاستیک است که آن را برای انواع دکمه‌ها مناسب می‌کند. پلی استر ارزان قیمت است. اما در عین حال بسیار عالی به نظر می‌رسد. گاهی اوقات، کربنات قرمز به پلی استر اضافه می‌شود تا دکمه‌هایی ساخته شود که براقیت مروارید را دارند. اما واقعیت این است که دکمه‌های پلی استر، گزینه‌های بسیاری را ارائه می‌دهند و یافتن چیزی که دوست دارید، آسان است. به دلیل تطبیق پذیری دکمه‌های پلی استر و اینکه در طرح‌ها و رنگ‌های بسیاری وجود دارند، مانند مروارید، چوب، یا هر نوع دکمه دیگری به نظر می‌رسند. بنابراین، برای اکثر افراد غیرحرفه‌ای، نگاه کردن به دکمه مانتو شما و تعیین اینکه آیا از پلی استر، چوب یا هر نوع ماده دیگری ساخته شده است، تقریباً غیر ممکن است.

دکمه‌ چوبی

 دکمه‌های چوبی به دلایل متعددی محبوب هستند. اما شاید یکی از بزرگترین مزایای انتخاب این ماده برای دکمه‌های شما این باشد که شما در نهایت با چیزی بسیار منحصر به فرد سر و کار خواهید داشت. چوب در ده‌ها نوع و رنگ وجود دارد. بنابراین، خواه چیزی ساده یا راه راه، روشن یا تیره بخواهید، حتی اگر به اندازه کافی هم سخت گیر باشید، می‌توانید آن را پیدا کنید.

شرکت‌هایی که دکمه‌های چوبی تولید می‌کنند، حتی می‌توانند آن‌ها را با رنگ‌های روشن رنگ آمیزی کنند. به این معنی که شما می‌توانید دوام چوب و تطبیق پذیری رنگ‌هایی که سایر مواد ارائه می‌دهند را به راحتی و به طور هم زمان داشته باشید. علاوه بر این، دکمه‌های چوبی می‌توانند اشکال گوناگونی داشته باشند. از جمله مستطیل، گرد یا حتی مربع. بنابراین شما می‌توانید از انواع مختلف آن در مانتو خود استفاده کنید.

دکمه مخفی

انواع دکمه دکمه هایی که در زیر کار دوخته می شوند و دیده نمی شوند را دکمه مخفی می گویند . جالب است بدانید که اکثر تولید کنندگان از دکمه های بی کیفیت استفاده می کنند چون که دیده نمی شود . توصیه می شود که در هنگام خرید به دکمه های مخفی دقت کنید اگر دکمه بی کیفیت باشد به مرغوبیت کالای نهایی صدمه می زند. در بازار ایران دکمه مخفی از جنس صدف و موادی موجود است .

دکمه مانتویی

در مانتو از  سایز  ١٨ تا سایز ۴۴ از دکمه استفاده می شود و معمولا دکمه مانتو باید سایز بندی داشته باشد مثلا دکمه استین با دکمه جلو کار باید شبیه به هم ولی از دو سایز مختلف استفاده شود تا جلوه خوبی داشته باشد .این دکمه بیشترین تنوع رنگ، سایز، مدل و جنس را دارد دکمه مانتو نسبت به پالتو باید ظریف تر باشد وحتی امکان دارد در مانتو از دو نوع مختلف دکمه استفاده کرد.

انواع دکمه پالتویی

برای پالتو از سایز ٢۴ تا سایز ۵۴ از دکمه استفاده میشود و در پالتو هم باید دکمه ها سایز بندی داشته باشند و در این مدل کار ها هم سایز بندی. و تنوع کار باید وجود داشته باشد تا تولید کننده راحت تر انتخاب خودرا انجام دهد. انواع جنس و رنگ و سایز و مدل در این مدل کار بسیار بالاست.

دکمه کت شلواری

دکمه  کت شلواری معمولا در دو سایز می باشد که این دو سایز شبیه به هم هستند. در جلوی کت شلوار از سایز بزرگتر یعنی از سایز ٣٢ یا ٣۴ استفاده می شود و در روی آستین یا شلوار ان از سایز ٢۴ استفاده می شود و قابل به ذکر است که در کت تک یا کت اسپرت هم این قضیه صدق میکند . در نمونه کت تکی برای روی آستین، از دکمه ٢۴ استفاده شده است  و به دلیل مدل پارچه، رنگهای مختلف آن است.

دکمه نوزادی

به دلیل حساس بودن بدن نوزاد از پارچه های نرم و لطیف استفاده می شود و همینطور رنگ بندی های شاد دارد. در اینگونه دکمه ، به دلیل این که به نوزاد اسیبی نرسد  از دکمه هایی استفاده می شود که ضخامت بسیار کمی دارند و در بین پارچه محو می شود و خودش را نشان نمی دهد و به بدن نوزاد اسیبی نمی رساند . دکمه نوزادی باید سوراخدار باشد نه پایه دار و از رنگبندی بالایی برخوردار باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید