دوربین مدار بسته

تاریخچه دوربین مدار بسته

تاریخچه دوربین مدار بسته

تاریخچه دوربین مداربسته

تاریخچه دوربین مداربسته  با گذشت زمان تغییرات چشم گیری به خود دیده است  و با افزایش و گسترش یافتن تقاضا از سمت کاربران؛ شاهد تغییرات زیادی در این زمینه بوده است، به گونه‌ای که امروزه دوربین‌های امنیتی با رزولوشن 16 و 20 مگاپیکسل وجود دارد.

دوربین‌های مداربسته ( دوربین مداربسته آنالوگ ، دوربین مداربسته هایک ویژن ،دوربین مداربسته تحت شبکه…) توانسته‌اند تا تمامی تصاویر را با جزئیات کاملا شفاف نشان دهند. مسلما نوع جدیدی که از این تکنولوژی خبر داده خواهد شد، نوع HDTVI میباشد. اما این دوربین پیشرفته، هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است. در ادامه به بررسی تاریخچه دوربین های مداربسته خواهیم پرداخت.

تاریخچه دوربین مداربسته در ایران

تاریخچه دوربین های مداربسته در ایران، به اردیبهشت سال 1339 برمیگردد. زمانی که این سیستم امنیتی برای کنترل سرعت طراحی شده بود. این اقدام در جاده کرج انجام شد که در همان سال، روزنامه‌ها یک متن به شرح زیر نوشتند. در تاریخچه دوربین های مدار بسته متوجه شدیم که این اقدام برای توضیح دادن دوربین به مردم انجام شد. در ابتدا گفتند که این دستگاه، به طور اتوماتیک قادر است تا شماره و سرعت اتومبیل های متخلّف را ثبت کند و به پاسگاه مخابره میکند.

در تاریخچه دوربین مداربسته متن خبر اینگونه بود. ” امروز خبرنگار ما به این موضوع دست یافت که یک دستگاه در جاده کرج توسط پلیس راه نصب شده است. این دستگاه توانایی دارد که، سرعت ماشین‌ هایی که خلاف مقررات عمل میکنند شناسایی و شماره آنها را ثبت کند.

سپس با استفاده از بی سیم، آن را به پاسگاه بعدی مخابره کند. بدین صورت ماموران پلیس راه در ایستگاه بعدی منتظر رسیدن فرد متخلّف میمانند. در نهایت راننده را متوقف و اون را به دادگاه میفرستند. ” در اواخر دهه ۱۹۶۰ و پیشرفت تکنولوژی این سیستم‌ها حتی به مغازه‌ها و خیابانها نیز معرفی شد.

سیر تکامل دوربین مداربسته

نظارت زنده

در تاریخچه دوربین مداربسته اولین سیستم امنیتی یا همان CCTV توسط والتر بروچ، در سال 1942 و در آلمان ساخته شد. اولین استفاده در جنگ جهانی دوم، برای نظارت کردن موشک ‌های V2 صورت گرفت. با اینکه کیفیت فیلم های ضبط شده بسیار پایین بود؛ اما استفاده راحتی داشت.

همچنین میتوانست هدف نظارت زنده را به خوبی اجرا کند. با گذشت مدتی این دوربین‌ها از بخش دولتی خارج و مورد استفاده عموم افتاد. اولین دوربین امنیتی سال 1949 در آمریکا توسط یک شرکت به اسم  Vericon تولید و نصب شد اینبار هم همچنان کیفیت بالایی نداشتند و نمیتوانستند فیلم‌ها را ضبط کند. یعنی فقط محض نظارت زنده بکار گرفته میشد.

در سال 1953 سیستم های دوربین مداربسته در انگلستان در زمان تاج گذاری ملکه الیزابت دوم مورد استفاده قرار گرفت. این وربین‌ها نیز در طول این مدت در خیابان‌های لندن ظاهر شدن. تا این رویداد  امنیت بالایی داشته باشد. در همین بازه زمانی، نصب دوربین‌های مداربسته برای نظارت امنیتی در امتداد برخی از خیابان های شهر نیویورک افزایش پیدا کرد.

حلقه‌ های مغناطیسی

تاریخچه دوربین مداربسته با توجه به حلقه‌ های مغناطیسی اندکی تکمیل شد. به صورتی که امکان ذخیره فیلم‌ها، برای زمان دیگر ممکن شد. این تکنولوژی به صورت ضبط کردن حلقه به حلقه، کند و خسته کننده بود. همچنین نیاز به تعویض دستی داشت که غیرقابل اعتماد، سخت و پر هزینه بود. فردی به نام ماری ون بریتان برای حفاظت از خانه‌ها دوربین‌هایی را در سال 1969 اختراع کرد. به طوری که امکان دیدن شنیدن صدا فرد پشت در برای صاحب خانه غیر ممکن نبود.

راه حل تسهیم و ظهور VCRها

با ظهور کردن VCRها و ضبط کننده نوار کاست در سال 1970، یک انقلاب بزرگ در تاریخچه دوربین مداربسته امنیتی رخ داد. که علاوه بر ضبط آسان، امکان پاک کردن ویدیو را فراهم میکرد. از این دهه به بعد دوربین‌های مداربسته گسترش یافتند که بسیار راحت تر از نسخه‌ های قبلی بودند.

در سال 1990 یک راه حل تسهیم رخ داد که منجر شد تا سیگنالهای ویدیویی، با تعدادی دوربین مدار بسته ترکیب شوند. مثلا اگر یک شرکت یا سازمان ۵ دوربین داشت این ضبط به ‌گونه‌ای بود که در یک نوار ذخیره میشد. این مرحله از تکامل این سیستمات، بسیار در بین مردم محبوب شد.

تاریخچه دوربین مداربسته مدرن

با به کار گرفتن چند گانه سازی دیجیتال امکان استفاده از چند دوربین به طور همزمان فعال شد. مثلا ضبط حرکتی فراهم شد که باعث صرفه ‌جویی در وقت و هزینه میشد. با پیشرفت سیر تکامل دوربین مداربسته مرحله به مرحله ، توانستند به صورت مستقل کار کنند. و اطلاعاتی را ذخیره کنند که دوربین های مدار بسته مدرن از اینترنت استفاده میکنند. این دوربین‌ها انواع مختلفی از جمله دوربین مداربسته آنالوگ،دوربین مداربسته تحت شبکه… که شما میتوانید متناسب با نیاز خود، اقدام به خرید و نصب کنید.

روی کار آمدن دیجیتال و DVRها

با روی کار آمدن دیجیتال، VCRها با سیر تکامل دوربین مدار بسته، جای خود را به DVRها دادند. که این تکنولوژی توانست ساده تر و کاربر پسند تر شود. تاریخچه دوربین مداربسته به گونه‌ای شد که دیگر سازمانها و شرکت‌ها به ذخیره و آرشیو اطلاعات به نوار احتیاج نداشتند.

دستگاه‌های NVR

هنگامی که تکنولوژی به روز شد استفاده از دستگاه NVR ممکن شد. در قدم اول این سیستم‌ها فیلم را در دوربین پردازش و رمز گذاری میکردند. در قدم دوم فیلم‌ها برای کنترل از راه دور و ذخیره سازی به NVR هدایت میشدند. این تکنولوژی در تاریخچه دوربین مداربسته اجازه میدهد، تا هر بخش دلخواه را با شبکه مشاهده کنند. دستگاه‌های NVR با کیفیت تر و استفاده آسانتر دارند. با روی کار آمدن NVR ضبط با کیفیت بالا ممکن شد، که برای شرکت‌های بزرگ سودمند بود.

دوربین مداربسته از ابتدا تا به امروز

در ادامه توضیحات مختصری درباره سه نوع دوربین آنالوگ، دیجیتال و تحت شبکه خواهیم داد. این ۳ نوع دوربین مدار بسته از ابتدا تا به امروز مورد استفاده مردم قرار گرفته است.

دوربین مداربسته آنالوگ

تاریخچه دوربین مداربسته نشان میدهد که آنالوگ از ابتدایی ترینها به حساب می‌آید. یعنی تکامل آن با اولین نسل از تجهیزات امنیتی شکل گرفته است. که به خاطر ارسال صدا، تصویر و دریافت آنها دارای امواج آنالوگ میباشد. اما در حال حاظر با به وجود آمدن تکنولوژی دستگاه‌های دیجیتال و تحت شبکه، این تولیدات تقریبا در حال منسوخ شدن هستند. پس کم کم شاهد خارج شدن این محصولات خواهیم بود.

دوربین مداربسته HD دیجیتال

با پیشرفت تکنولوژی نمایشگر های امنیتی آنالوگ، به تغییر نیاز داشتند. مثلا برای افزایش کیفیت تصاویر دوربین‌های دیجیتال روی کار آمدند و پیشرفت خوبی نیز داشتند. تاریخچه دوربین مداربسته نشان میدهد که این تکنولوژی بر روی بستر آنالوگ راه اندازی میشد. که باعث شد تا دوربین‌های آنالوگ قدیمی بدون هزینه اضافه بدون تغییر بستر، به سیستم‌های دیجیتال تغییر کنند.

دوربین مداربسته تحت شبکه

این نوع سیستم در سال 1995 توسط یک شرکت سوئدی اکسیس که بر پایه سیستم عامل های لینوکس بودند؛ ساخته شد. این سیستم بعد از دوربین‌های آنالوگ و دیجیتال با ساخت کاملا متفاوت ظهور کردند. و در نهایت در سال 2001 تحول عظیمی با آنها در صنعت رخ داد. به گونه‌ای که در هر نقطه از جهان یک ارتباط صوتی و تصویری برقرار میشد. در نهایت در تاریخچه دوربین مدار بسته شاهد ثبت تصاویر در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و … شده‌ایم.

دوربین مداربسته در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها

سیستم‌های دوربین مدار بسته به دلیل ترکیبی از دارایی‌های ارزشمند و دسترسی عمومی، مدت‌هاست که در مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ حضور دارند. آنها در همه جا در بالای صندوق‌ها و در طبقه فروش برای نظارت بر فعالیت‌ها و مشاهده سرقت وجود دارند، اما همچنین در مناطق دریافت، دفاتر پول نقد و به‌عنوان بخشی از تحقیقات مخفیانه استفاده می‌شوند. در فروشگاه‌ها علاوه بر دوربین‌های مداربسته دام سقفی، از دوربین‌هایی با نمایشگرهای در دید عمومی که ویدیو را در ورودی یا راهرو آشکارا پخش می‌کنند، برای جلوگیری از سرق نمایش می‌دهند.

سیستم‌های دوربین مداربسته در طول دهه‌های 1970 و 1980 به طور گسترده در فروشگاه‌های بزرگ مورد استفاده قرار گرفتند، با دوربین‌های متعددی که توسط پرسنل امنیتی و جلوگیری از ضرر  و سرقت استفاده می‌شدند. در ابتدا دوربین‌ها تصویری سیاه و سفید و با وضوح پایین ارائه می‌کردند اما با پیشرفت تکنولوژی تصویر خروجی وضوح بسیار بالایی دارد بنابراین خطای کمتری خواهد داشت.

حس داشتن امنیت با توجه به افزایش جمعیت در کشور، همواره به دغدغه‌های اصلی اکثر افراد تبدیل شده است. دوربین مداربسته از ابتدا تا به امروز همواره این حس را تامین کرده‌اند. به مرور باعث افزایش حس امنیت و آرامش برای افراد شده‌اند.

همچنین دوربین مداربسته از ابتدا تا به امروز توانسته از بسیار آسیب‌های جانی و مالی جلوگیری کند. نصب و راه اندازی این تکنولوژی سبب میشود تا از همه لحاظ اطمینان راحتی حاصل کنید.  امیدواریم که توانسته باشیم تاریخچه دوربین مداربسته را به خوبی، برای شما شرح داده باشیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید