دوربین مدار بسته

با انواع DVR دوربین مداربسته آشنا شوید

انواع DVR دوربین مدار بسته

با انواع DVR دوربین مداربسته آشنا شوید

انواع DVR دوربین مداربسته یکی از انواع دستگاه ضبط دوربین مداربسته دستگاه دی وی آر است. DVR یا به عبارت دیگر (Digital Video Recorder) یک دستگاه قدرتمند ضبط کننده دیجیتالی است که تصاویر آنالوگ ارسال شده را به دیجیتال تبدیل کرده و سپس بر روی هارد دیسک ذخیره می‌کند. این تصاویر از طریق یک کابل که در قسمت ورودی دستگاه قرار دارند منتقل شده و سپس داخل دستگاه کدگذاری و پردازش می‌شوند.

این دستگاه‌ها دارای انواع مختلفی از پورت‌های ورودی و خروجی هستند. در این مقاله ابتدا با مهمترین ویژگی‌های DVR آشنا میشویم سپس انواع DVR دوربین مداربسته را باهم بررسی میکنیم و در انتها انواع دی وی ار هایک ویژن را معرفی میکنیم.

انواع DVR دوربین مداربسته با پورت های متفاوت

هم اکنون نسل جدیدی از انواع DVR دوربین مدار بسته با نام HD دی وی آر در بازار موجود است که قابلیت پشتیبانی از دوربین‌های آنالوگ با رزولوشن بسیار بالایی را دارند. قابلیت های جدید این دستگاه‌ها و همچنین قیمت مناسب آن‌ها سبب شده تا رفته رفته دی وی آر‌های قدیمی کنار روند.

این دستگاه‌ها دارای انواع مختلفی از پورت‌های ورودی و خروجی هستند. به عنوان نمونه پورت صدا که جهت اتصال به انواع اسپیکرها و میکروفون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سایر پورت‌های دیگر مانند پورت انتقال تصویر ( HDMI و VGA)  برای اتصال به نمایشگرها، انواع مختلف پورت‌های شبکه برای اتصال به شبکه LAN و همچنین پورت USB برای اتصال فلش مموری، موس و کیبورد، بر روی انواع دستگاه DVR قرارگرفته است.

البته باید توجه داشته باشید همه این پورت‌ها بر روی تمامی دستگاه‌ها به صورت یکسان وجود ندارد و بر اساس مدل دستگاه می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان نمونه دستگاه‌های هایک ویژن با ۴ کانال و ۸ کانال در نوع پورت شبکه و یا صدا ممکن است متفاوت باشند که در ادامه درباره انواع دستگاه های dvr هایک ویژن بیشتر توضیح خواهیم داد.

مهمترین ویژگی‌های DVR ها چیست؟

انواع DVR دوربین مداربسته این دستگاه‌ها دارای ویژگی ها و کاربردهای مختلفی هستند؛ همانطور که گفتیم بر اساس نوع دستگاه‌ها می‌توانند ویژگی‌های آن‌ها متفاوت باشند. در ذیل مهمترین ویژگی‌های انواع DVR دوربین مدار بسته را برای شما شرح می‌دهیم.

به این نکته باید دقت کرد که نحوه راه اندازی دی وی ار به انواع آن بستگی دارد پس ضرورت دارد که از ابتدا با انواع آن آشنایی پیدا کنیم.

۱. ضبط تصاویر دوربین های مداربسته

از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ویژگی‌های انواع دستگاه DVR می ‌توان به ضبط تصاویر دوربین توسط هارد دیسک اشاره کرد. بازبینی مجدد تصاویر و یا پشتیبان گیری از دیگر ویژگی‌های آن است.

۲. قابلیت اتصال به شبکه و انتقال تصاویر

با استفاده از یک پورت lan که بر روی برخی از انواع DVR دوربین مدار بسته قرار دارد می‌توانید به شبکه متصل شده و تصاویر را وارد شبکه کامپیوتری کرده و همچنین می‌توانید با استفاده از اینترنت آن‌ها را ببینید. یکی از مهمترین تفاوت های DVR و NVR نحوه پردازش وانتقال تصاویر است.

۳. نمایش تصاویر به صورت یکپارچه

یکی دیگر از ویژگی های دی وی ارها این است که می‌توانید همه تصاویر دوربین‌ها را به صورت یکجا و در یک صفحه مشاهده نمایید.

۴. قابلیت تنظیم تصاویر

با استفاده از DVRها می‌توانید تصاویر را بر اساس علایق خود مانند نور، رنگ تصاویر و همچنین نوع آن تنظیم نمایید. بدین ترتیب این دستگاه‌ها بر اساس تنظیمات شما تصاویر را ضبط خواهند کرد.

۵. ویژگی تشخیص حرکت (Motion Detection)

این قابلیت که بیشتر بر روی دستگاه‌های جدید قابل اجراست تنها در صورتیکه شخص و یا شی‌ء متحرک از جلوی دوربین رد شوند تصاویر را ضبط می‌کنند. این قابلیت به صرفه‌جویی در فضای ذخیره هارد دیسک کمک می‌کند.انواع DVR دوربین مداربسته

۶.کنترل کردن دوربین‌های گردان

از دیگر ویژگی‌های دی وی آر این است که شما می‌توانید دوربین‌های گردان را نیز کنترل نمایید. این قابلیت با استفاده از پورت RS485 روی دستگاه امکانپذیر است.

۷. قابلیت آلارم هشدار

در برخی از مدل‌های جدید انواع DVR دوربین مدار بسته قابلیت آلارم هشدار وجود دارد . با استفاده از این ویژگی می‌توانید نحوه تنظیم دوربین‌ها را در حالتی قرار دهید که در صورت حرکت افراد و یا قطع ناگهانی تصاویر در هنگام ضبط از طریق ایمیل و یا پیامک به شما اطلاع‌رسانی شود.

معرفی انواع DVR دوربین مدار بسته (انواع DVR دوربین مداربسته)

به طور کلی انواع DVR دوربین مدار بسته به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

۱. Standalone Digital Video Recorder

این نوع دستگاه‌ها کاملا مستقل هستند و نیاز به هیچ دستگاهی دیگر برای راه‌اندازی ندارند. از ویژگی این دستگاه می‌توان به ضبط و همچنین پخش تصاویر به وسیله نمایشگر اشاره کرد.

۲. PC-Based Digital Video Recorder

در این نوع دستگاه‌ها بر روی سیستم کامپیوتر شخصی و یا لپ تاپ شما یک سیستم عامل نصب می‌شود و قابلیت ضبط بر روی هارد کامپیوتر شما فراهم می‌شود. به عبارت دیگر در دستگاه دی وی آر PC-Based، ضبط و همچنین پخش اطلاعات دوربین بر اساس سیستم عامل است.

انواع دی وی آر هایک ویژن

اگر با دوربین‌های مداربسته آشنایی و یا از آن‌ها استفاده کرده باشید حتما نام هایک ویژن را شنیده‌اید. Hikvision در حقیقت یک شرکت چینی معتبر در زمینه طراحی و تولید تجهیزات حفاظتی و همچنین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این دستگاه‌ها در دنیا است.

دستگاه دی وی ار هایک ویژن به طور کلی به چندین نوع دسته‌بندی می‌شوند اما مهمترین عامل برای طبقه‌بندی آن‌ها تعداد کانال‌های تصاویر و همچنین کیفیت ضبط DVR است. در ذیل برخی از مهمترین و رایج‌ترین انواع DVR دوربین مدار بسته را بر اساس این طبقه‌بندی نام می‌بریم.

  • DVR 04CH: این دستگاه امکان نصب تا 4 دوربین مداربسته را دارد.
  • DVR 08CH: این مدل قابلیت نصب تا 8 دوربین مداربسته را نیز دارد.
  • DVR 16CH: این مدل امکان نصب تا 16 دوربین را دارد.
  • 4 DVR 32CH: این دستگاه قابلیت نصب تا 32 دوربین را دارد.
  • DVR 64CH : این دستگاه دی وی آر امکان نصب تا 64 دوربین مدار بسته را دارد.

انواع DVR دوربین مداربسته dvr هایلوک

لازم به ذکر است که یکی از زیر مجموعه های این شرکت، برند هایلوک است که دارای انواع مختلفی از دستگاه های dvr هایلوک است. دی وی ار هایلوک برای ضبط تعداد دوربینهای مختلف بین 4 کانال تا 16 کانال طراحی شده است.

انواع دوربین های برند هایک ویژن

انواع DVR دوربین مداربسته دوربین‌های مدار بسته شرکت هایک ویژن در گروه برترین محصولات آن قرار دارد و کاربران زیادی در سراسر کشور از این تجهیزات استفاده می‌کنند.

انواع این دوربین‌ها بر اساس کیفیت تصاویر، لنز، قابلیت پشتیبانی و همچنین پورت‌های ورودی و خروجی و مواردی دیگر دارای قیمت‌های مختلف هستند در ذیل دو دسته‌بندی کلی از دوربین‌های هایک ویژن را معرفی میکنیم.

  • دوربین های مداربسته تحت شبکه هایک ویژن

این نوع دوربین‌های مداربسته از برند هایک ویژن در مدل‌های مختلف و بر اساس یک، دو، چهار، شش و هشت مگاپیکسلی طراحی شده‌اند. این دوربین‌ها در سایر کشور‌ها به جز ایران به دلیل فارسی بودن پلاک‌ها، قابلیت ثبت پلاک را نیز دارند.

از ویژگی‌های دیگر این نوع از دوربین‌ها قابلیت صدادار بودن با استفاده از میکروفون و همچنین مدل‌های بی‌صدا است. این نوع از دوربین‌ها تمامی فعالیت‌های لازم را به تنهایی انجام می‌دهند و نیاز به هیچ دستگاه دیگری و یا انواع DVR دوربین مدار بسته ندارند.

  • دوربین ‌های توربو اچ دی و یا آنالوگ هایک ویژن

دوربین های توربو اچ دی و یا همان آنالوگ برند هایک ویژن که در نمایندگی‌های ایران قابل سفارش و خرید هستند در مدل‌های پنج و هشت مگاپیکسلی تولید و به فروش می‌رسد.

این مدل به صورت تنهایی قابلیت پردازش و ذخیره اطلاعات را ندارند و به همین دلیل برای این مدل‌ها، یک دستگاه ضبط کننده تصاویر دیجیتال و یا در حقیقت همان DVR لازم است.انواع DVR دوربین مدار بسته بر روی این دوربین‌ها قابل استفاده است.انواع DVR دوربین مداربسته

انواع DVR دوربین مداربسته تا چه کیفیتی را ساپورت می کند؟

در هنگام خرید یکی از مهترین سوال ها این است که کیفیت دستگاه DVR چیست و به چه صورت است ؟ هنگام خرید؛ باید به این نکته توجه نمایید که هر دی وی اری کیفیت مشخصی از دوربین ها را ساپورت می کند. برای مثال برخی از دستگاه ها تا 2 مگاپیکسل برخی تا 4 و برخی تا 8 مگاپیکسل را پشتیبانی می کنند. بنابراین در هنگام خرید حتما به این نکته توجه داشته باشید که کیفیت تصویر دوربین های انتخابی با رزولوشن ضبط دستگاه همخوانی داشته باشد.

چنانچه دوربینی 8 مگاپیکسلی تهیه کنید ولی dvr شما تنها تا 6 مگاپیکسل را پشتیبانی کند. در این صورت شما تصاویر را با کیفیت 6 مگاپیکسلی خواهید دید و عملا عملکرد دوربین تان کاهش پیدا کرده است.

مدت زمان ذخیره سازی دستگاه انواع DVR دوربین مداربسته چقدر است؟

هیچ یک از مدل های موجود دستگاه دی وی ار از هر نوع مارکی دارای حافظه داخلی نیستند و برای ضبط تصاویر می بایست بر روی آنها هارددیسک نصب نمود. در هنگام خرید دستگاه دی وی آر باید به این نکته توجه کنید که دستگاه تا چه تعداد هارد و با چه ظرفیتی را ساپورت می کند.

به عنوان مثال، دستگاه دی وی ار 4 کاناله از یک هارد، دستگاه 8 و 16 کاناله از یک تا 2 هارد و دستگاه 32 کاناله از 2،4،8 هارددیسک پشتیبانی می کنند. همچنین دستگاه 64 کانل DVR نیز از 8 هارددیسک SATA پشتیبانی می کند.

به فرض مثال اگر شما در کاربری هایی همانند طلافروشی، بانک، پمپ بنزین و … از سیستم مداربسته استفاده می کنید، به تعداد هارددیسک بیشتر و با ظرفیت بالاتری نیاز خواهید داشت.

فرمت فشرده سازی در DVR چیست؟

دستگاه های دی وی ار تصاویر را با فرمت های متفاوتی ذخیره می کنند. برای مثال از دیرباز تاکنون از فرمت فشرده سازی H.264 استفاده می شد و امروزه نیز فرمت های جدیدتری مانند H.265 و H.265+ نیز و … ارائه شده اند. دستگاه هایی که قابلیت رکورد با فرمت فشرده سازی H.265+ را دارند می توانند نسبت به فرمت های قبلی تا دوبرابر بیشتر تصاویر را فشرده کنند بدون آنکه از کیفیت تصاویر کاسته شود.

ورودی ها و خروجی های انواع DVR دوربین مداربسته کدام اند؟

دستگاه های دی دارای ورودی و خروجی های مختلفی هستند که شامل HDMI ،VGA ،LAN ،RS485 و USB می باشند. برخی از آنها دارای دو خروجی HDMI یا VGA هستند که در صورتی که نیاز دارید تصاویر را در دو عدد مانیتور مشاهده کنید بسیار کاربردی خواهند بود.انواع DVR دوربین مداربسته

 رک مونت بودن DVR چیست؟

دی وی آرهایی که برای اماکن صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند برای امنیت بیشتر بهتر است که در داخل رک قرار داشته باشند. رک ها محفظه های فلزی یا شیشه ای هستند و دارای ابعاد مشخص و استانداردی می باشند. دستگاه های دی وی آری که مطابق با این ابعاد ساخته می شوند را اصطلاحا دی وی آر رک مونت می نامند.

تفاوت NVR با DVR چیست؟

NVR و DVR هر دو دستگاهی هستند که داده های دوربین مداربسته به آنها مینتقل می شود. اما اینکه تفاوت اصلی NVR با DVR چیست مربوط به نحوه عملکرد آنهاست. DVR یک دستگاه الکترونیکی می باشد. به این صورت که تصاویر دوربین مدار بسته از طریق کابل کواکسیال به دستگاه DVR منتقل می شود. سپس این تصاویر داخل دستگاه کدگذاری و پردازش می شوند.انواع DVR دوربین مداربسته

اما دستگاه ان وی ار یک برنامه نرم افزاری است. در سیستم های تحت شبکه تصاویر در خود دوربین کدگذاری و پردازش می شوند. سپس این تصاویر پردازش شده از طریق کابل شبکه برای مشاهده و ذخیره سازی به دستگاه NVR منتقل می شود.انواع DVR دوربین مداربسته

اجزای DVR و پورت های ورودی و خروجی آن

  1. پورت ورودی تصویر (Video Input): این پورت ها جهت اتصال کابل تصویر دوربین مداربسته می باشد. در این قسمت کابل توسط BNC به پورت وصل می شوند. به این پورت ها کانل می گویند و تعداد این کانال هاست که تعیین می کند چند دوربین می تواند به دستگاه وصل شود. به عنوان مثال همانطور که در شکل می بینید این DVR دارای 8 کانال است. پس قبل از خرید دی وی آر باید تعداد دوربین هاتون را مشخص کنید.
  2. پورت های خروجی (Video Out): از طریق اتصال کابل تصویر RG59، دستگاه دی وی ار به نمایشگر وصل می شود. آنگاه شما می توانید تصاویر را مشاهده نمایید.
  3. پورت خروجی صدا (Audio Out): جهت اتصال اسپیکر به کار می رود.
  4. پورت خروجی میکروفن (Adio input): جهت اتصال میکروفن است.
  5. پورت شبکه (Lan): با کمک کابل شبکه می توان دستگاه دی وی ار را به شبکه داخلی وصل کرد. به این ترتیب تصاویر بر روی کامپیوترهای داخل شبکه قابل مشاهده است. همچنین برای انجام انتقال تصویر از طریق P2P و یا IP نیز باید از این پورت استفاده کرد.
  6. پورت USB: جهت اتصال SUB موس و یا فلش جهت بک آپ گرفتن.
  7. پورت VGA: جهت اتصال پورت مانتیتور استفاده می شود.
  8. پورت ورودی و خروجی آلارم (Alarm): هنگام بروز یک اتفاق اطلاع رسانی با کمک پورت alarm انجام می پذیرد.
  9. ورودی برق: جهت اتصال کابل برق است. حتما قبل از اتصال کابل به برق میزان ولتاژ استاندارد دستگاه dvr را بررسی کنید تا دستگاه دچار آسیب نشود.
  10. دکمه خاموش و روشن: از طریق این دکمه برق دستگاه قطع می شود. بعضی از دستگاه ها این کلید را ندارند و باید مستقیما کابل برق را قطع کنید.

 نحوه اتصال dvr به لپ تاپ یا کامپیوتر

اگر بعد از نصب سیستم مداربسته بخواهید مشاهده تصاویر را در بخش دیگری غیر از اتاق مانیتورینگ داشته باشید می توانید دستگاه DVR خود را به لپ تاپ یا کامپیوتر متصل کنید. به این ترتیب تصاویر دوربین های مداربسته سیستم شما در دو نقطه مجزا قابل دسترسی و نظارت است. اما راه اتصال کامپیوتر به DVR چیست و چگونه باید انجام داد؟ برای این منظور می توانید از پورت های خروجی دستگاه DVR استفاده کنید. پورت های HDMI, LAN و VGA خروجی هایی هستند که می توانید از طریق هر یک از آنها DVR را به لپ تاپ یا کامپیوتر اتصال دهید.

صدای بوق دستگاه DVR ناشی از چیست

با نصب سیستم مداربسته در منزل یا محل کار خود، این امکان وجود دارد که برای یک بار هم شده صدای بوق دستگاه DVR را شنیده باشید. اگر نصاب و تکنسین سیستم های مداربسته باشید که این مشکل برای شما آشناست. اما علت صدای بوق دستگاه DVR چیست ؟ این صدا دلایل مختلفی دارد و برای رفع آن باید در ابتدا علت اصلی را شناسایی کرد. در بیشتر مواقع صدای بوق دستگاه دی وی ار به هارد دستگاه مربوط می شود. هارددیسکی در دستگاه نصب نشده و یا اتصال آن ناقص انجام شده است.

البته که اتصال ضعیف هارد دیسک موجب می شود که به مرور زمان هارد دیسک از دستگاه جدا شود. تنها قطع اتصال مشکل ساز نیست بلکه ممکن است سیستم و هارد هر دو آسیب ببینند. بنابراین در ابتدای امر از وجود هارد دیسک در دستگاه و نصب کامل آن اطمینان حاصل کنید. بعد از این موضوع سلامت هارد دیسک از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین هارد در صورتی که برای اولین بار قرار است مورد استفاده قرار بگیرد حتماً فرمت شود

Dvr و hybrid dvr چیست

عبارت Hybrid DVR به سادگی به این معنی است که شما می توانید هم دوربین های آنالوگ و هم دوربین های IP (تحت شبکه یا مگاپیکسل) را روی یک DVR ضبط کنید. طبق این تعریف سیستم دوربین امنیتی هیبریدی، سیستمی است که هم دوربین های آنالوگ و هم دوربین های IP (با استفاده از DVR هیبریدی) را در خود جای داده است.

دوربین های آنالوگ با استفاده از کابل کواکس یا همان کواکسیال به یک DVR متصل می شوند و می توانند تا 1000 فوت حدود 300 متر بدون هیچ تقویت کننده ای کار کنند. دوربین‌های IP از طریق کابل اترنت به NVR یا DVR هیبریدی متصل می‌شوند و قبل از نیاز به سوییچ دیگر، کابل‌ها به ۳۲۸ فوت محدود می‌شوند. مزایای سیستم های دوربین امنیتی آنالوگ کم هزینه بودن آنهاست. از جهت قیمت دوربین ها، نیاز به فضای کمتر هارد دیسک و پهنای باند شبکه است. مزایای سیستم های دوربین IP وضوح بسیار بالاتر و عملکرد های هوشمندانواع DVR دوربین مداربسته

ادامه مطلب انواع DVR دوربین مداربسته

سیستم های امنیتی هیبریدی می توانند هر دو گروه مزیت را در اختیار شما قرار دهند. می‌توانید با استفاده از دوربین‌های آنالوگ بخش‌های با حساسیت کمتر را پوشش دهید و در هزینه ها صرفه جویی کنید. از دوربین های IP با وضوح بالا در مهمترین قسمت های مکان مورد نظر مانند ورودی ها و صندوق ها استفاده کنید.

هنگام اضافه کردن دوربین های IP مگاپیکسلی به یک سیستم، همیشه باید ظرفیت هارد دیسک و پهنای باند را در نظر بگیرید. دوربین‌های آنالوگ با وضوح نسبتاً پایین (CIF 352×240) ضبط می‌کنند، در حالی که دوربین‌های مگاپیکسلی تحت شبکه بسیار بالاتر خواهند بود (به اندازه 5MP 2560×1920). مشخصات DVR را با دقت مطالعه کنید تا از حداکثر فضای ذخیره سازی که می تواند پشتیبانی کند اطلاع یابید. در نتیجه در صورت نیاز می توانید طبق مشخصات دستگاه هارددیسک تهیه کنید.

چه دوربینی به DVR هایبریدی سازگار است؟

ول از همه هنگام انتخاب یک دوربین IP (یا دوربین شبکه) و یک DVR یا NVR هیبریدی، باید سازگاری نرم افزار مدیریت ویدیوی ضبط کننده (VMS) و دوربین را بررسی کنید. اگر برند و مدل دوربین در لیست سازگاری VMS ذکر نشده باشد، به احتمال زیاد آن دوربین IP سازگار نیست. دوربین‌های ناسازگار یا تصویر را نمایش نمی‌دهند یا در یک یا چند جریان در تشخیص حرکت ضبط نمی‌کنند. در سال های اخیر، استاندارد مشترکی بین سازندگان دوربین های IP به نام Onvif تعریف شده است. اگر VMS یا ضبط کننده با Onvif سازگار باشد، و اگر دوربین IP سازگار با Onvif باشد، از نظر تئوری دوربین با VMS/ضبط کننده سازگار است. با این حال، احتمال وجود برخی محدودیت ها وجود دارد. اگرچه تصاویر روی دستگاه DVR یا NVR هیبریدی نمایش داده می‌شود، اما ممکن است همه ویژگی‌های دوربین کار نکند. رایج ترین نیاز برای دوربین IP، به خصوص اگر وضوح بالایی داشته باشد، ضبط در فرمت فشرده سازی مانند H.264 است. این موضوع از جهت صرفه جویی در هزینه های ضبط بسیار اهمیت دارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید