رنگ و ابزار

هر آن چه باید قبل از خرید موتور برق بدانید!

آشنایی با موتور برق

آشنایی با انواع موتور برق چیست؟

آشنایی با انواع موتور برق به زبان ساده موتور برق یا موتور ژنراتور دستگاهی است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. درواقع انرژی مکانیکی که از منابع مختلف مثل بنزین یا گازوئیل گرفته می شود، توسط عملکرد موتور برق به تولید برق می انجامد.

کاربردهای موتور برق و انواع آن

همان گونه که اشاره شد، با توسعه نیازهای بشر، استفاده از نیروی برق دوچندان شده است. امروزه موتور برق مصارف فراوانی در بخش های مختلف خانگی و صنعتی دارد. ژنراتورها را می توان بر حسب نوع کاربرد و عملکردی که دارند، دسته بندی کرد. در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

انواع موتور برق از لحاظ کاربرد:

  • موتور برق های خانگی

تأمین نیاز الکتریکی منازل همچون هنگام قطعی برق و یا برق اضطراری یکی از مصارف موتور برق خانگی در مقیاس کوچک است. برق رسانی به پمپ آب، کف کش و پمپ شناور های آبیاری کشاورزی و سیستم روشنایی از دیگر مصارف خانگی محسوب می شود.

  • موتور برق های صنعتی

در حوزه صنعت نیز، تأمین برق اهمیت ویژه ای دارد. کارخانه ها، بیمارستان ها، بانک ها، مراکز مهم امنیتی و سرورهای رایانه ای از این جمله اند. این امر با انواع موتور برق با توان بالاتر صورت می گیرد.

  • موتور برق های کمپین

این دسته از ژنراتورها برای تأمین برق در مسافرت ها، مکان های کوچک و قابل حمل مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع دستگاه ها اغلب میزان آلایندگی کمتری دارند.

  • موتور برق ثابت

این نوع موتورها به منظور تأمین انرژی الکتریکی یک مجموعه یا سازمان استفاده می شوند. توان و قیمت بالا از ویژگی های این نوع ژنراتورهاست.

آشنایی با انواع موتور برق از لحاظ سوخت

یکی از مهمترین نکات در خرید موتور برق توجه به سوخت مصرفی ژنراتور است. در نتیجه بر اساس نوع سوخت مصرفی نیز می توان موتور برق ها را طبقه بندی نمود.

  • موتور برق بنزینی

بدون شک، موتور برق بنزینی ، پرکاربردترین نوع ژنراتور برقی محسوب می شود. بنزین به عنوان منبع تأمین انرژی مکانیکی جهت تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد. نکته ویژه در این نوع دستگاه ها استفاده از آن ها در فضای باز است. زیرا سوخت بنزین موجب تولید گازهای سمی همچون دی اکسید کربن شده که می تواند سبب خفگی شود.

  • موتور برق دیزلی

یکی دیگر از انواع ژنراتور برقی، موتورهای دیزلی هستند. این دستگاه ها حجم و همچنین صدای تولیدی به مراتب بالاتری نسبت به بنزینی دارند. اما از طرفی راندمان و بازدهی بالاتر، در نتیجه قدرت و توان خروجی دستگاه بیشتر خواهد بود. لذا، این نوع دستگاه ها در مواردی که انرژی زیادی نیاز است، مورد بهره برداری قرار می گیرند. صدای تولیدی بالا، سرویس نگهداری مخصوص و دود تولیدی از محدودیت های این نوع موتور به شمار می رود.

  • موتور برق گازسوز

این نوع موتور برق ها به نوعی دستگاهی کم مصرف و دوستدار محیط زیست محسوب می شوند. هزینه کم، توان پایین، کم خطربودن و طول عمر بالاتر از جمله ویژگی های برجسته برای خرید موتور برق گازسوز بشمار می رود.

  • موتور برق دوگانه سوز، دو راه حل برای یک مسئله!

موتور برق های دوگانه از دو منبع سوخت برای تأمین انرژی مکانیکی و تولید برق استفاده می کنند. در نتیجه بسته به شرایط برای تهیه سوخت دو گزینه پیش روی شماست. لذا ژنراتورهای دوگانه سوز می توانند کارایی به مراتب بیشتری داشته باشند. گازسوز بودن به دلیل هزینه کمتر نسبت به سوخت های دیزلی، مقرون به صرفه تر هستند. در دسترس بودن گاز شهری و کپسول های گاز نیز کارایی موتور برق دوگانه سوز را دو چندان می نماید.

در این راستا بسته به سوخت پایه، دو نوع موتور برق دو گانه سوز وجود دارد. به برخی از موتورهای بنزینی به صورت دستی سوخت گاز اضافه می شود. در این حالت هزینه تمام شده کمتر است، اما توان دستگاه کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی خواهد داشت. گروه دیگر نیز موتور برق های پایه دو گانه هستند. در این ژنراتورها سوخت اول گاز مایع یا گاز شهری است و سوخت جایگزین بنزین می باشد. این موتور برق ها، دارای قیمت بالاتر و تقریباً دو برابری نسبت به ژنراتورهای تک سوز بنزینی هستند. اما کارایی و عملکرد بهتری دارند.


مقایسه قیمت موتور برق و مصرف

از لحاظ کم مصرف بودن موتور برق گازسوز از دو نمونه دیگر مصرف سوخت کمتری دارد. دیزلی یا همان گازوئیلی نیز مصرف کمتری در قیاس با دستگاه بنزینی دارد. در زمینه قیمت نیز ژنراتور گازسوز، دیزلی و بنزینی به ترتیب قیمت بالاتری نسبت به سایر نمونه ها دارند.

راهکارهای کاهش مصرف سوخت آشنایی با انواع موتور برق

به منظور کاهش مصرف سوخت در موتورهای برق مهم ترین عامل کاهش میزان برق خروجی است. چرا که میزان برق تولیدی با مصرف سوخت رابطه ای مستقیم دارد. در نتیجه با کاهش مصرف کنندگان می توان مصرف سوخت را کاهش داد.

یکی دیگر از راهکارها سرویس به موقع است. از جمله افدامات این زمینه می توان به تعویض به موقع شمع، فیلتر هوا و روغن موتور اشاره نمود.

انواع موتور برق از نظر سیستم روشن و خاموش شدن

موتور برق ها بسته به نوع شروع به کار نیز به سه دسته هندلی، استارتی و اتومات طبقه بندی می شوند.

  • موتور برق هندلی یا دستی :

در این نوع موتورها، در زمان قطعی برق، یک اپراتور به صورت دستی دستگاه را روشن می نماید. نیاز به نیروی انسانی، هندل زدن و دورگیری موتور از اقدامات لازم برای شروع کار در این نوع ژنراتورها است.

  •  موتور برق استارتی :

این نوع از موتورهای برق به کمک دکمه استارت یا سوئیچ طراحی شده  بر روی دستگاه روشن می شوند. برخلاف نوع دستی، نیاز به هندل زدن نبوده و با استارت الکتریکی و باتری فعالیت خود را آغاز می کنند.

  • موتور برق اتومات (خودکار):

سیستم جابجایی و سوئیچ خودکار توسط دستگاه و بدون نیاز به اپراتور مهم ترین مشخصه این نوع موتور برق است. در واقع با قطع شدن برق، ژنراتور به صورت خودکار روشن شده و با برگشت برق نیز خاموش خواهد شد.

آشنایی با انواع موتور برق چند نکته پیرامون موتور برق های مسافرتی:

همان گونه که اشاره شد، یکی از انواع موتور برق ها، ژنراتور کمپین یا همان مسافرتی است. ژنراتورهای مسافرتی با توجه به نیازهای امروزی بسیار مورد توجه هستند. این نوع ژنراتورها، بسیار شبیه به کیف بوده و راحتی در جابه جایی به کمک یک دست، مهم ترین مشخصه آن هاست.

وزن پایین و بی سروصدا بودن آن استفاده از این موتور برق ها را دوچندان کرده است. بسیاری از طبیعت دوستان مانند کوهنوردان، تعمیرکاران و کارگاه داران مانند استفاده کنندگان از دریل و آزمایشگاه از طرفداران زنراتورهای مسافرتی هستند.

ادامه مطلب آشنایی با انواع موتور برق

نوع سوخت و نحوه استارت موتور برق کمپین، آن ها را به گروه های مختلفی تقسیم می نماید. این ژنراتورها با توجه به ماهیت خود، اغلب بنزینی و گازسوز هستند. نوع رایج تر آن نیز بنزینی است. نوع استارت نیز هندلی یا ریموت دار است که تعداد دستگاه های هندلی به مراتب بیشتر از ریموت دار می باشد.

ژنراتورهای کمپین به دلیل تکنولوژی ساخت و کیفیت تولید، معمولاً گران تر از نمونه های معمولی هستند. اما عوامل مختلفی سبب شده تا استفاده از این دستگاه ها بسیار به صرفه باشد. عواملی چون، تولید برق بدون نوسان، طول عمر بالا، طراحی و ساختار بهینه به همراه مصرف سوخت پایین.

آشنایی با انواع موتور برق

برای خرید موتور برق لازم است نسبت به اجزای آن شناخت کلی داشته باشید. لذا در ادامه سعی داریم به شکلی کوتاه و ساده با مهم ترین اجزای ساختار آن آشنا شویم.

  • موتور، قلب تپنده دستگاه :

قسمت اصلی و تأمین کننده انرژی مکانیکی و تبدیل آن به الکتریسیته در این بخش انجام می شود. این بخش با سوخت بنزینی، دیزلی و یا گاز فعالیت می کند. هر چه قدر توان موتور دستگاه بیشتر باشد، برق تولیدی و خروجی دستگاه نیز بیشتر خواهد بود.

  • پانل یا تنظیم کننده ولتاژ :

این بخش، وظیفه حفاظت از موتور ، کنترل ولتاژ و تجهیزات خروجی برق AC و DCرا برعهده دارد.

  • دینام یا آلترناتور :

این قسمت با گردش رتور یا شفت خروجی آن به وسیله موتور روشن می شود. در ادامه نیز تبدیل انرژی مکانیکی به برق و تولید الکتریسیته در این بخش صورت می گیرد.

  • پنل یا تابلوی کنترل :

اجزای مربوط به تنظیم و کنترل دستگاه در این بخش قرار دارد. کلید های روشن خاموش به همراه دکمه های کنترل امکانات، از این جمله اند.

  • سیستم های روغن کاری و سردسازی:

روغن کاری به منظور جلوگیری از آسیب تجهیزات و افزایش کارایی یکی دیگر از توجهات مهم در موتور برق است. خنک کردن دستگاه برای جلوگیری از داغ شدن و کاهش عمر مفید از دیگر بخش های ژنراتور محسوب می شود. در اکثر اوقات این امر با جریان هوا صورت می گیرد.

  • خروجی یا انتقال دهنده برق تولیدی:

این بخش از موتور برق به منظور انتقال نیروی الکتریکی به منبع تغذیه موردنظر طراحی شده است. لذا برق تولیدی را جهت مصرف به دستگاه تغذیه کننده منتقل می نماید.

با موتور برق اینورتر، بیخیال سر و صدا !آشنایی با انواع موتور برق

تولید صدا و آلودگی صوتی از جمله معضلات رایج در موتور برق هاست. اما موتور برق بی صدا یا همان موتور برق اینورتر به منظور حل این مشکل طراحی و ساخته شده اند. در این نوع دستگاه ها از  صداخفه کن ها و تکنولوژی های جدید برای کاهش صدا بهره گیری شده است. البته اطلاق بی صدا به این موتورها چندان صحیح نیست و بهتر است آن ها را کم صدا بنامیم.

خرید موتور برق اینورتر برای چه جاهایی مناسب است؟

  • به دلیل وزن پایین و سبک بودن نسبی موتور برق اینورتر حمل و جابه جایی به راحتی انجام می شود. در نتیجه سفرهای راه دور، کمپینگ ها و مواردی از این دست از جمله مکان های قابل استفاده اینورتر هستند.
  • برق تولیدی در موتور برق های بی صدا از کیفیت بالایی برخوردار است. این خروجی بدون تلورانس برای موارد حساس که نیازمند دقت بالایی هستند گزینه مناسبی است. آزمایشگاه ها و تجیزات استریو از جمله این موارد می باشد.
  • مصرف سوخت کمتر یکی دیگر از نقاط قوت برای خرید موتور برق کم صدا است. در نتیجه در مکان هایی که احیاناً تهیه سوخت دشوار است، اینورتر کارایی بالایی خواهد داشت.

مزایا و معایب موتور برق بی صدا یا اینورتر

از جمله مزایا و نقاط قوت اینورتر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کم صدا: برجسته ترین مزیت اینورترها، صدای کم است. کاهش سر و صدای تولیدی دستگاه نخستین نقطه قوت آن بشمار می رود.
  • کم مصرف و تولید جریان پایدار : از آن جایی که اینورترها دور موتور را با توجه به نیاز دستگاه تنظیم می کنند، لذا مصرف سوخت کمتری دارند. همچنین تکنولوژی به کار رفته سبب ایجاد جریان پایدار و کم نوسان می گردد.
  • کم وزن و آسان در مراقبت: وزن پایین این ژنراتورها یکی دیگر از مزایای آن به حساب می آید. همچنین نگهداری و حفاظت از موتور برق های بی صدا، نسبت یه سایر نمونه ها از سهولت بیشتری برخوردار است.
  • طول عمر بالا : اینورترها به دلیل استفاده از فناوری های مدرن و همچنین تنظیم بهینه تجهیزات، طول عمر بالاتری دارند.

از جمله معایب و محدودیت های موتور برق های کم صدا  نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در خرید موتور برق های اینورتر دقت کنید که اینورترها معمولاً قابلیت تعمیر ندارند. تهیه قطعات و تعمیر دوباره، به سختی صورت می گیرد. در نتیجه در صورت آسیب و خرابی، دستگاه تقریباً کارایی خود را از دست می دهد. به منظور حل این مشکل بهتر است نسبت به خرید از نام ها و فروشگاه های معتبر اقدام نمایید.
  • قیمت بالاتر و تقریباً دو برابری نسبت به نمونه مشابه بنزینی از دیگر محدودیت های اینورتر می باشد. علت اصلی آن نیز استفاده از تکنولوژی و تجهیزات مدرن است.

انواع موتور برق بر حسب توان و تناسب با دستگاه ها

در خرید موتور برق لازم است توجه نمایید هریک از موتور برق های موجود دارای توان خاصی هستند. این توان، اغلب با واحد کیلووات مشخص می شود. بر همین اساس ژنراتورهای برقی را می توان در چهار گروه پایین رده، میان رده، بالا رده و ثابت طبقه بندی نمود. البته این نوع تقسیم بندی تا حد زیادی نسبی بوده و بسته به نظر کارشناسان یک دستگاه می تواند در گروه دیگری قرار گیرد.آشنایی با انواع موتور برق

  • موتور برق پایین رده:

این نوع موتور برق ها معمولاً توانی کمتر از ۲ کیلووات دارند. این دستگاه می توانند انتخاب مناسبی برای لامپ ها، لپ تاپ، شارژ دستگاه و یخچال به شمار روند.

  • موتور برق میان رده:

این نوع ژنراتورها توان بین ۲ تا ۳.۵ کیلووات دارند. علاوه بر مصارف ژنراتورهای پایین رده، برای کولر گاری و دستگاهی نظیر ماشین لباس شویی یا قهوه ساز مناسب هستند.

  • موتور برق های بالارده:

توان این نوع دستگاه ها معمولاً بالا تا ۷.۵ کیلووات است. علاوه بر تأمین انرژی دستگاه های موارد قبل، انواع پمپ آب و مخزن نیز می تواند از این نوع ژنراتوها بهره گیرند.

  • موتور برق های تا ۲۰ کیلووات:

این نوع ژنراتورها برای هر آنچه که نیاز دارید، مناسب هستند. در نتیجه، کلیه دستگاه های برقی قابلیت استفاده و بهره گیری از انرژی الکتریکی دارند. البته به این نکته توجه داشته باشید، هر چه توان دستگاه بالاتر باشد، قیمت آن نیز افزایش می یابد. لذا موتوربرق های ثابت با توان بالا، گران ترین نوع ژنراتورها محسوب می شوند.

نحوه راه اندازی موتور برق

بعد از خرید موتور برق به منظور استفاده و بهره برداری از آن رعایت برخی نکات حائز اهمیت است. در این بخش قصد داریم شما را با مهم ترین نکات این زمینه آشنا نماییم. نکاتی که رعایت آن ها می تواند به استفاده بهتر و در نتیجه حفظ کیفیت دستگاه شما کمک نماید.

  1. آماده سازی

بعد از خرید موتور برق و قبل از راه اندازی و شروع به کار بهتر است برخی شرایط را آماده کنید. این مرحله یعنی آماده سازی، نقش بسزایی در جلوگیری از آسیب و خسارت به دستگاه شما می شود.

  • نخستین گام استفاده از روغن کافی در محفظه مربوطه است. روغن مناسب سبب عملکرد هر چه بهتر و روان تر موتور خواهد شد. روغن چهار زمانه بدون ناخالصی و ۳۰w10 گزینه مناسبی است. این محفظه معمولاً درب پلاستیکی با نشانگری که نمایش دهنده روغن است، مشخص می شود.
  • گام بعدی اطمینان از سوخت کافی در باک موتور برق می باشد. در واقع بدون سوخت، کار کردن معنایی نخواهد داشت! توجه داشته باشید از سوخت های ناخالص و یا ترکیب شده با مکمل استفاده نکنید. مخزن سوخت را کاملاً پر ننمایید، حجم سه چهارم میزان مناسبی است.
  1. تنظیمات پیش از استارت

این مرحله در ابتدا ممکن است دشوار و نگران کننده باشد. اما مرحله ای بسیار ساده و روتینی است. ابتدا موتور برق را روی ولتاژ مناسب تنظیم نمایید. فیوز را در حالت خاموش قرار داده و کلید سوخت را به منظور سوخت رسانی در حالت پایین قرار دهید. کلید ساسات را به حالت تمام باز گذاشته و اجازه گرم شدن به موتور دستگاه بدهید. کلید موتور را در حالت روشن گذاشته تا ژنراتور در آستانه کار قرار گیرد.

  1. استارت زدن

حال تسمه استارت را با دست خود بکشید و رها کنید تا زمانی که استارت به طور کامل انجام شود. پس از استارت کلید ساسات را از حالت تمام باز، خارج و به شکل نیمه قرار دهید. ممکن است دستگاه شما استارت برقی داشته باشد. در این حالت به جای کشیدن و رها کردن، کافی است کلید را در حالت روشن بگذارید. همچنین بسته به نوع دستگاه ممکن است تفاوت های جزئی در راه اندازی وجود داشته باشد. اما اساس کار غالباً یکسان است.

  1. خاموش کردن

به منظور اتمام کار و خاموش کردن دستگاه نیز ابتدا موتور برق را از زیر بار خارج کنید. کمی صبر کنید تا موتور خنک شود. حال کلید روشن/خاموش را در حالت خاموش (OFF) قرار داده و شیر سوخت را ببندید. توجه داشته باشید در دستگاه های بنزینی معمولاً به ازای ۵ ساعت کار دستگاه نیاز به ۲ ساعت استراحت دارد. همچنین موتورهای بنزینی چهار زمانه هر ۵۰ ساعت نیاز به تعویض روغن خواهند داشت.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید